Danskerne vil have alkolås i bilerne

7 ud af 10 danskere vil have alkolås i nye biler. Dansk Folkeparti jubler, mens FDM kalder det en dårlig idé. Vi skal være varsomme, og et eventuelt tiltag skal godkendes af EU, lyder det fra transportministeren.

Mere end 70 procent af danskerne synes, det er en god ide at sætte alkolås i alle nye biler fra 2015 (arkivfoto)
Mere end 70 procent af danskerne synes, det er en god ide at sætte alkolås i alle nye biler fra 2015 (arkivfoto). Foto: 10040 ANDERS WIKLUND SCANPIX Sweden.

Mere end 70 procent af danskerne bakker op om Dansk Folkepartis forslag om at sætte alkolås i alle nye biler fra 2015.

Det fastslår en spritny meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget.dk. Her svarer 70,3 procent ja til forslaget, mens 22,6 procent er imod. 7,1 svarer "ved ikke".

Målingen vækker begejstring hos Dansk Folkeparti.

Det her er et stærkt signal om, at danskerne vil have sat alkolås i nye biler. Det bekræfter mig i, at det er rigtigt godt forslag, som vi er kommet med, siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).
Partiet har netop genfremsat et beslutningsforslag, hvor man foreslår, at der skal indføres alkolåse i alle nye biler fra 2015, og at låsen skal være fritaget for afgift.

Tidligere har det imidlertid været fremme, at Dansk Folkeparti kun har opbakning fra Enhedslisten, selvom transportminister Henrik Dam Kristensen (S) dog har omtalt forslaget som sympatisk, og at han vil tage det op i EU, hvis regler blokerer for indførsel i Danmark (se linkboks).

Forslaget er imidlertid en rigtig dårlig idé, lyder det fra FDM. Politisk konsulent Torben Lund Kudsk mener, at alkolåse rammer alt for mange uskyldige, at det er dyrt, og at det i virkeligheden har meget ringe effekt.

Det giver ikke mening at sætte den i alle nye biler, når det kun er en relativt lille gruppe af danskere, som har svært ved at lade bilen stå, siger han.

At omkring 70 procent af danskerne i målingen ikke har noget problem ved at indføre alkolåse, giver han ikke meget for:

Det minder om at spørge folk, om de vil have en ny cykel. Vi er bare nødt til at påpege, at det vil give bøvl og være fordyrende for en masse bilister, som ikke er i målgruppen, siger Torben Lund Kudsk.

Alkolås kan komme spritkørsel til livs

Dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, er omvendt stor tilhænger af at indføre alkolås, men peger på, at det også er et spørgsmål om at finde en teknologi, der gør det så gnidningsfrit som muligt.

Erfaringerne viser, at alkolås er en rigtig fornuftig løsning. Hvis man vil have den i alle nye biler, så vil den på sigt være i alle biler, og det vil betyde, at vi kommer problemet med spritkørsel til livs, siger han.

Han fortæller, at prisen på alkolåse er raslet ned de senere år fra at have kostet op mod 25.000 kroner til i dag at koste omkring 6.000. Han forventer desuden, at prisen bliver lavere fremadrettet.

Tal fra Vejdirektoratet viser, at selvom skader forvoldt af spritbilisme er på retur i disse år, så udgør det stadig 13,2 procent af ulykkerne på de danske veje. Siden 2002 er det samlede antal ulykker, hvor spritbilisme er involveret dog næsten halveret.

Dam: Skal godkendes af EU

Selvom danskerne tilsyneladende er klar til alkolås, så er transportministeren mere lunken.

Jeg mener, at man skal være varsom med at indføre krav, der rammer alle og pålægger dem omkostninger også selvom de aldrig kunne drømme om at køre bil i beruset tilstand, skriver Henrik Dam Kristensen i en mail til Altinget.dk.

Han påpeger, at EU-reglerne som udgangspunkt betyder, at Danmark skal acceptere nye biler, der er godkendt i andre lande, men at en indførsel af alkolås ikke er totalt udelukket.

Hvis der er meget vægtige forhold, der taler for det, kan man indføre nye nationale bestemmelser, hvis der er nyt videnskabeligt belæg herfor. Bestemmelsen, der muliggør det, har et snævert anvendelsesområde, og eventuelle tiltag skal godkendes af Kommissionen, skriver han.