Prøv avisen

Dating: Sådan er det perfekte profilbillede

Det kan godt være, at det ser hyggeligt ud, men i dating-universet bør man som kvinde ikke præsentere sig med sit kæledyr. Mænd kan derimod godt, viser undersøgelse Foto: unknown

Kvinder på datingsider bør aldrig lade sig fotografere med deres dyr, hvis de vil tiltrække det modsatte køn. Til gengæld skal mænd netop vise kæledyret frem for at fange kvindernes opmærksomhed. En omfattende analyse fra amerikansk datingside afslører fælderne i profilfotos

Hvis din indbakke på Hjertedating.dk bugner af henvendelser, har du sikkert valgt det helt rigtige profilbillede.

Får du slet ingen henvendelser, har du formentlig taget et af de billeder, der direkte slukker gnisten hos det modsatte køn eller måske har du slet ikke et profilbillede?

OPRET GRATIS PROFIL PÅ HJERTEDATING.DK

Blandt 7.140 af sine i alt 3.5 millioner brugere foretog den amerikanske datingside OkCupid sidste år en fotoanalyse, der afslører, hvordan du får flest mulige henvendelser alene baseret på dit foto.

»Det viser sig, at der er enorm forskel på, hvordan mænd og kvinder lader sig fotografere. Mere end halvdelen af kvinderne smiler enten venligt eller flirtende. Men hos mændene vender mundvigene blot op hos hver tredje. Og med god grund. For mænd, der kigger med et mystisk ansigtsudtryk ud mod horisonten, får 50 procent flere henvendelser end de, der smiler artigt til kameralinsen,« forklarer OkCupids medstifter og manden bag undersøgelsen, Christian Rudder ifølge hjemmesiden www.fri.dk

Den amerikanske analyse afslører desuden, at kvinder aldrig bør posere med deres kat eller hund, hvis de ønsker henvendelser fra det modsatte køn.

Gør de det, daler antallet af henvendelser med 40 procent i forhold til gennemsnittet for hjemmesidens datingprofiler. Men modsat skulle der være masser af kvindelig opmærksomhed at hene, hvis mænd lader sig fotografere med deres kæledyr. Det skulle faktisk være det mest effektive motiv, en mand overhovedet kan vælge, hvis han vil have kvindelige henvendelser på sin datingprofil.

Selv om nuttede kæledyr har en negativ effekt på kvinders scorechancer, så har hunkønnet et andet redskab, der sikrer mange henvendelser: Kavalergangen.

»Som man kan forvente, får kvinder færre og færre henvendelser, efterhånden som de bliver ældre. Men de kan modarbejde dén trend ved at vise lidt kavalergang. En 32-årig med dyb udskæring får faktisk flere nye kontakter pr. måned end en 18-årig, der ikke afslører noget af brysterne,« siger Christian Rudder.
 
Den danske kommunikationsekspert Charlie Breindahl er ekstern lektor hos både CBS og Københavns Universitet og forsker i netdating. Han er enig med Christian Rudder fra OkCupid i, at profilbilledet har enorm betydning for antallet af henvendelser fra andre brugere.

»Datingmarkedet er enormt stort, og det er langt hurtigere for mennesket at tage stilling til et billede frem for at begynde at læse profiltekster. Desuden tænder langt de fleste af os desværre på den samme ting: Udseendet. Derfor får folk med attraktive fotos langt flere henvendelser end de, der ikke formår at tage sig godt ud,« siger cand. phil. Charlie Breindahl om netdating.

Ifølge forskeren, der blandt andet deltager i DRs ekspertpanel om dating, bør man under alle omstændigheder have et profilbillede, uagtet hvordan man ser ud. Folk uden billede får blot en tiendedel henvendelser i forhold til andre profiler, understreger han.