De Radikale vil sætte sig på en økonomisk kommandopost

Margrethe Vestager (R) går efter at blive minister i et stærkere økonomi­ministerium end det, som en række konservative ministre har været ministre for i de seneste 10 år

Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre med Helle Thorning - Schmidt, Villy Søvndal og Margrethe Vestager i spidsen er på Christiansborg i dag for lægge grundlag for den nye regeringsdannelse. Her svarer Margrethe Vestager på spørgsmål efter De Radikales gruppemøde. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2011)
Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre med Helle Thorning - Schmidt, Villy Søvndal og Margrethe Vestager i spidsen er på Christiansborg i dag for lægge grundlag for den nye regeringsdannelse. Her svarer Margrethe Vestager på spørgsmål efter De Radikales gruppemøde. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2011). Foto: Dennis Lehmann.

De igangværende regeringsforhandlinger handler om et regeringsprogram, men også om ministerposter og hele statsapparatets arkitektur. Skal Integrationsministeriet nedlægges, som nogen vil? Skal et boligministerium genoprettes? Skal der oprettes et samordningsministerium til at støtte statsministeren?

LÆS OGSÅ: Det sagde de til Dronningen

Disse og mange flere spørgsmål får vi svar på senere. Men noget af det sikreste er, at Margrethe Vestager (R) går efter at blive minister i et stærkere økonomiministerium end det, som en række konservative ministre har været ministre for i 10 år.

Det kan vi tro på, fordi radikale ledere i regering siden 1957 ofte har sat sig på posten som økonomiminister, når de var i regering. Det gjorde Bertel Dahlgaard i 1957, det gjorde Niels Helveg Petersen i 1988, og det gjorde Marianne Jelved fra 1993 til 2001.

Ministeriet var forholdsvist lille. En partileder druknede ikke i mange detaljer. De radikale ledere kunne fra den post overskue hele regeringen. De kunne nå at følge med i alle andre ministres udspil. Og især kunne de med hjælp fra deres egne økonomer skygge finansministerens økonomer.

LÆS OGSÅ: Thorning vil fortsætte drøftelser med Løkke

Den økonomiske politik var fordelt mellem regeringspartierne, så De Radikale vidste, hvad der foregik, og kunne kontrollere det ved hjælp af egne embedsfolk.

Det er langt bedre at være økonomiminister for en leder af et mindre regeringsparti end at være udenrigsminister, som Lene Espersen (K) var, og som Villy Søvndal (SF) måske bliver det. En udenrigsminister har svært ved at følge med i hele regeringsarbejdet (og hvad der sker i eget parti).

DA VK-REGERINGEN BLEV dannet i 2001, gjorde statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) imidlertid et scoop ved tilsyneladende at sammenlægge det daværende økonomiministerium og det noget større erhvervsministerium til et mastodontisk økonomi- og erhvervsministerium. Det gik til medleder af regeringen, vicestatsminister Bendt Bendtsen (K). Tilmed blev Bendtsen også minister for nordiske anliggender.

De Konservative havde tilsyneladende fået meget. Men det blev svært for De Konservative at deltage i regeringsledelsen. Bendt Bendtsen kunne ikke overkomme al arbejdet og måtte snart afgive de nordiske anliggender.

Fogh havde snu fået overført meget centrale dele af Økonomiministeriet til Finansministeriet, som hele tiden har haft finansministre fra Venstre. Det var reguleringen af de finansielle markeder, de internationale investeringsbanker og en række andre sager, herunder Det økonomiske Råd. Det var de økonomiske konjunkturvurderinger. Og det var møderne i det europæiske ministerråd (ECOFIN).

I realiteten var hele den økonomiske politik monopoliseret hos Venstre, mens de konservative økonomi- og erhvervsministre fik travlt i et ministerium, som ikke hang sammen. Det gav dem så mange detaljer, at det blev svært at få det overblik, som det kræver at være med i ledelsen af regeringen. Det er en af forklaringerne på, at det er gået så dårligt med De Konservative.

Derfor må det forventes, at Vestager nu kæmper for at genoprette Økonomiministeriet i tidligere tiders stærke skikkelse. Uden et erhvervsministerium med dets dødvægt af sager.

Det er næppe heller dårligt med lidt mere pluralisme i statens økonomivurderinger. Økonomi er ikke en eksakt videnskab. Jo flere, der ser med, jo større er chancen for at undgå politisk manipulation af tal og beregninger.

Tim Knudsen er tilknyttet Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.