Otte-årige Louis foretrækker iPad'en fremfor Lego-klodserne – og det er han ikke alene om

Børn lægger det fysiske legetøj stadig tidligere, og samtidig bruger de mere tid på digitale medier, viser undersøgelser. Otteårige Louis foretrækker da også iPaden fremfor Lego-klodserne

Otteårige Louis (th.) leger stadig, men som med så mange andre børn trækker den digitale verden i form af iPad’en stadig mere i ham. Her er han sammen med en kammerat. –
Otteårige Louis (th.) leger stadig, men som med så mange andre børn trækker den digitale verden i form af iPad’en stadig mere i ham. Her er han sammen med en kammerat. – . Foto: Iben Gad.

Louis på otte år mener bestemt ikke, at han er vokset fra sit legetøj. Han er stadig glad for sit skumgummisværd, sin plasticmaskin- pistol, robot og samling af Lego, som han gerne viser frem på børneværelset på Vesterbro i København. Meget af det legetøj, der findes i de gennemsigtige kasser, der står i hjørnet, kommer da også med jævne mellemrum ud på gulvet, når han har besøg af sine legekammerater. Han må dog alligevel indrømme, at han helst spiller på sin iPad, hvis han selv får lov til at vælge.

Det er hans mor Birgitte Skov heller ikke i tvivl om, og derfor er der faste regler for, hvornår iPaden må tages i brug. I weekenderne må han bruge tid foran skærmen, mens der ikke bliver spillet på hverdagene. Når planen holder, tilføjer hun.

I dag er der nemlig sket en undtagelse, for Louis har en spilleaftale med sin gode legekammerat, og de har aftalt at spille på deres iPads.

”Det skrider jo nogle gange, for det er den måde, børnene er sammen på i dag, selvom man som forælder kæmper lidt med at sætte sig ind i det. Man er ikke selv dykket ned i den her digitale verden, som i bund og grund måske bare er en ny form for legeplads. Men samtidig har man hørt alle advarslerne, og jeg kan se, hvor forførende det er, når han ikke er til at rive væk,” siger hun.

”Det er jo også svært, når man er ved at røve en bank,” indskyder Louis og henviser heldigvis til et af de spil, han ynder at spille.

At børn i dag bruger meget tid på computerspil eller deres iPads og telefoner, viser de seneste undersøgelser på området. Mange bruger også den digitale videodelingstjeneste YouTube hver dag, og samtidig stopper børn med at lege med deres fysiske legetøj tidligere.

De to tendenser hænger helt naturligt sammen, når døgnet ikke ligefrem har fået flere timer, mener Carsten Jessen, professor emeritus ved Center for undervisningsudvikling og digitale medier på Aarhus Universitet, der har forsket i leg og medier.

”Det er klart, at når der går mere tid foran en computer og med en iPad i hånden, som børnene i øvrigt bliver introduceret til tidligere og tidligere, så er der mindre tid til at lege med det traditionelle, fysiske legetøj,” siger han og peger også på, at udviklingen i forældrenes opdragelse og i samfundet generelt har betydet, at børns leg i dag ofte foregår indendøre.

Hvilket nærmest er ideelle betingelser for de digitale spil og underholdningsprogrammer, påpeger han.

”Børnenes leg er rykket indenfor, og det skyldes blandt andet, at vi er blevet mere forsigtige og ikke tillader dem at lege uden opsyn. Da jeg var barn i 1960’erne, cyklede vi flere kilometer for at finde et godt sted at lege, uden at blive forhindret i det.”

Han mener dog ikke, at det har noget med børnenes ønske om at være sociale at gøre.

”De kan sagtens spille computerspil sammen og være sociale omkring en iPad. I starten troede vi jo, at de ville trække sig helt væk og ind på deres værelser, når det var muligt, men det gør de ikke. Ligesom de også i højere grad vælger de medier, hvor de kan være sociale samtidig,” siger han.

Fra dagligstuen på Vesterbro lyder der da også imitationer af lydene i spillene og små udvekslinger af ord, når Louis og Jakob er videre i deres spil, og på Louis’ ønskeliste i år står blandt meget andet også nye målmandshandsker, for han vil stadig allerhelst spille fodbold.8