Den opstod i Japan som en reklame for skridttællere. Men nu bakker videnskaben op om sejlivet sundhedsmyte

Først nu er det bakket op af forskning, at det "perfekte" antal daglige skridt faktisk er 10.000. Men man skal ikke fokusere for meget på tallet, siger ekspert fra Hjerteforeningen

I næsten syv år har forskere fulgt 72.000 deltagere i et forsøg på at kvantificere det perfekte antal skridt om dagen
I næsten syv år har forskere fulgt 72.000 deltagere i et forsøg på at kvantificere det perfekte antal skridt om dagen. Foto: Leif Tuxen.

Der findes mange myter om sundhed.

Man må ikke spise efter klokken 18, for det feder om natten. 

Det er bedre at spise mange små måltider end få store. 

Morgenmad er dagens vigtigste måltid. 

Man skal drikke en halv liter mælk om dagen, og man må kun spise ét æg. 

Og så findes der fortællingen om, at man bør gå 10.000 skridt hver dag. En fortælling, som længe er blevet kritiseret for at være uvidenskabelig og unødvendig.

Men et nyt studie fra University of Sydney i Australien viser nu, at man kan reducere sin risiko for at dø tidligt betydeligt, hvis man går lige netop mellem 9000 og 10.000 skridt om dagen. 

I knap syv år har forskere fulgt over 72.000 mennesker med en gennemsnitsalder på 61 år og målt deres daglige antal skridt. Her er de kommet frem til, at det optimale antal skridt stemmer overens med den ellers kritiserede myte. 

"Studiet er et stort skridt — undskyld udtrykket — i retningen af at udvikle klare retningslinjer for fysisk aktivitet," siger Dale Esliger, en af forskerne bag, til videnskabsmediet NewScientist

Idéen om, at man skal gå 10.000 skridt om dagen opstod i Japan. I forbindelse med OL i Tokyo i 1960 opfandt japanerne verdens første skridttæller og for at markedsføre den, lavede de en kampagne med det budskab, at man skulle gå 10.000 skridt om dagen. 

Selvom myten ikke var bakket op af videnskab, er den siden blevet brugt som retningslinje for mange, der drømmer om at leve sundt. Også i Hjerteforeningen er man bekendt med fortællingen om de 10.000 skridt, men her lyder anbefalingen: 

"Det er ikke antallet af skridt, der er afgørende." 

Det siger Anne Kristine van der Zaag, der er sundhedsfaglig konsulent i Hjerteforeningen. For selvom 10.000 skridt måske er det optimale antal, er der allerede sundhedsfaglige fordele ved et langt mindre antal daglige skridt.

"Når man kommer op på 2300 skridt om dagen, begynder der at være sundhedsfremmende effekter. Men jo mere, du går, desto mere falder risikoen for tidlig dødelighed — indtil en vis grænse. Så det er bare med at komme ud og gå," siger hun. 

Bare fordi der nu er et nyt studie, der viser, at det perfekte antal skridt er 10.000, kommer Hjerteforeningen ikke til at ændre deres anbefalinger. For det kan for nogle virke håbløst at komme i gang med at gå, hvis barren for succes bliver sat for højt. 

"Det vigtigste er at komme i gang. Når man går regelmæssigt, falder blodtrykket og kolesteroltallet. Man øger forbrændingen, og stressniveauet falder, når man går i naturen. Man sover bedre om natten og bliver gladere. Der er ingen bivirkninger, og det har endda en foryngende effekt. Og så skal man ikke bruge hverken træningstøj eller særligt udstyr. Så der er faktisk ingen undskyldninger for ikke at gå," siger Anne Kristine van der Zaag med et smil.