Prøv avisen

Der er meget plattenslageri i branchen

Brugen af Ronald McDonald Hus’ logo og navn hjalp HelpDanmark til at omsætte varer for godt 15 millioner kroner i 2008. Heraf gik 10 procent til Ronald McDonald Hus. Forretningen er i kraftig vækst, og Lars Fich, administrerende direktør i HelpDanmark, forventer, at omsætningen stiger til 25 millioner kroner i år. – Foto: Kristian Juul Pedersen.

Varerne koster fire gange mere hos HelpDanmark end i supermarkedet. Det skyldes ikke høje fortjenester, men at påtrykning af logo er meget dyrt. Det fortæller Lars Fich, adm. direktør i HelpDanmark. Hans virksomhed beskyldes for at bruge syge børn til at få penge ud af velmenende kunder

Nogle af jeres kunder mener, at I udnytter syge børn til at gøre en rigtig god forretning. Hvad siger du til kritikken?

Vi er den suverænt mest etisk forsvarlige virksomhed inden for kommerciel fundraising (pengeindsamling, red.). Vi er helt skarpe med at forklare, hvem vi er, og hvad vi laver, når vi ringer folk op. Vi siger tydeligt, at 10 procent af salgsprisen går til Ronald McDonald Hus. Jeg synes ikke, at der er så meget at diskutere, når vi gør det. Vedkommende i den anden ende af telefonen må jo så vide, at så er vi nok lidt dyrere end andre.

Da kunderne fik varerne leveret, blev de overraskede over, at I ikke blot er omkring 10 procent dyrere men snarere 300 procent. Forstår du kundernes undren?

Vores bolcher koster fire gange mere, end hvis du køber dem i Netto. Det er et faktum. Men varerne koster langt mere hos os, fordi vi skal have sat et et Ronald McDonald Hus-logo på. Vi kan ikke få varerne til samme pris, som når Netto bestiller 200 ton bolcher.

Du har fortalt, at også jeres kaffe og chokolade er fire gange dyrere end en tilsvarende kvalitet i supermarkedet. Hvorfor er de det?

Du kan ikke sammenligne vores produkter med andre, fordi hos os får du en pose kaffe, som kan stilles på bordet, hvorved du viser, at du støtter noget. Og posen har vi betalt for at få trykt et logo på. Det er ikke fair at sammenligne kaffens indhold. For det er ikke det, man køber. Man køber et koncept.

I skriver, at chokoladen er af en rigtig lækker kvalitet, og at kaffen er udvalgt fra de bedste kaffedistrikter. Var det ikke mere reelt at sige, at kvaliteten er middelmådig, og prisen er fire gange højere end andre steder?Nej, det vil være det samme som at sige, at Coca-Cola skal annoncere med, at det er fire gange dyrere end andre.

Nu sælger I varer i den gode sags tjeneste. Kan man dermed ikke forlange højere etiske standarder af jer end af Coca-Cola?

Du har fuldstændig ret i, at vi skal mødes med højere etiske krav, fordi kommerciel fundraising kan være en rigtig god og fornuftig ting at gøre, men der er også meget plattenslageri i branchen. Men jeg synes ikke, at det er rimeligt at forlange, at vi skal orientere om, at den vare, vi sælger, den kan man købe andre steder til andre priser.

At få et andet logo på varen gør den vel ikke fire gange dyrere. En del af den markant høje salgspris tilfalder jer. Hvorfor oplyser I ikke om jeres fortjeneste på varen?

Hvis jeg sagde, at jeg har 60 procent eller 50 procent avance på varerne, så vil folk sige, at du tjener godt nok rigtigt meget. Men det er jo ikke sandheden. Virksomheden har mange til at sidde og ringe, og de vil ikke gøre det gratis. Telefonen og lokalerne og forsendelsen og administrationen koster noget. Desuden kan folk fortryde købet uden omkostninger. Vi henter varen for vores regning. Kunderne skal bare ringe.

Gælder returfristen kun 14 dage tilbage eller uanset, hvornår de har købt varen?

Jo, det skal ikke skille os ad. Den gælder, uanset hvornår de har købt den.

Når du tilbyder kunderne en returret, der gælder flere år tilbage, er det så i erkendelse af, at jeres salgsmetoder har været diskutable?

Nej, overhovedet ikke. Det er på ingen måde i erkendelse af, at det har været noget snask. Det er en del af vores forretningsbetingelser, og det har det været hele tiden. Hvis folk fortryder, tager vi varen retur.

Når I har så fornem en returret, hvorfor skriver I det så ikke nogen steder?Det står også på varerne.

Nej, det gør det ikke, og det står heller ikke på jeres hjemmeside.

Det vil vi gøre noget ved så.

Du vil ikke være åben om jeres fortjeneste, og jeres regnskaber for de seneste år er ikke offentligt tilgængelige. Vil du udlevere dem?

Nej, men fra i år er vi et aktieselskab, så fra næste år er det tilgængeligt.

Set fra de syge børns perspektiv var det så ikke smartere, at I brugte færre penge på at få et bestemt logo på varerne og så i stedet sendte flere penge til børnene?Jeg forstår dit spørgsmål, og det indlysende svar, som ligger lige til højrebenet, ville være naturligvis. Men faktum er bare, at de mennesker, der køber varerne, gerne vil skilte med, at de støtter et godt formål. Det viser de ikke, hvis der står Rød Merrild på kaffen.

Er der noget, du vil have gjort anderledes, hvis du kunne, når vi taler om åbenhed og etik generelt?

Jeg ville ønske, at nødhjælpsorganisationer kunne sætte sig sammen i Danmark og lave nogle fælles regler for kommerciel fundraising, sådan at vi kunne få prikket de meget brodne kar i branchen ud. Dem, som udgiver sig for at være noget, de ikke er, og som siger noget, der ikke passer, og som i virkeligheden beholder hele gevinsten selv. Det er mit ønske. Vi er uden tvivl den mest seriøse partner på dette marked.

hall@kristeligt-dagblad.dk

En halv time efter interviewet oplyste HelpDanmark, at kundernes fulde returret netop er blevet skrevet på virksomhedens hjemmeside, www.helpdanmark.dk. På faktura og følgebrev til kunderne fremgår returretten ikke.