Prøv avisen

Det danske vejr er citatvejr

for livstilseksperten Christine Feldthaus, der står i spidsen for at indsamle citater til fremtidens Ga-jol-æsker, er citater også med til at vise ens samfundsmæssige og sociale tilhørsforhold, ligesom citater er med til at danne fællesskaber. Foto: Stig Nørhald Denmark

De fleste har prøvet at åbne en Ga-jol-æske med en vis spænding over, hvad der mon stod i låget. For det er guf for de små grå at læse et godt citat. Og nu er det oven i købet 80 år siden, at de første Ga-jol-pakker med visdomsord kom på gaden

I forbindelse med jubilæet for Ga-jols første pakker med visdomsord på låget har lakridsfirmaet - i samarbejde med analyseinstituttet YouGov foretaget en undersøgelse, der bekræfter, at et overvejende flertal af danskerne stadig har smag for citater.

61 procent af danskerne bruger citater ind imellem eller ofte, og endnu flere (66 procent) opfatter det som positivt, når andre bruger dem.

LÆS OGSÅ: Farvel nattefrost goddag solskinsweekend

Kun syv procent bruger ifølge undersøgelsen aldrig citater, mens 32 procent af danskerne er så vilde med andres velklingende sætninger, at de deler dem på facebook.

Det bør dog ikke overraske, at citater har været populære de seneste 80 år. For citater har af gode grunde været flittigt brugt siden oldtiden, forklarer sociologen Henrik Dahl.

Det er almindelig kendt i klassisk retorik, at når man citerer en anden, låner man tyngde af den person, der har sagt det samtidig med at man opbygger sin egen autoritet ved at kende citat-et. Hvis man for eksempel citerer Winston Churchill, låner man en del af hans autoritet, når man citerer ham, siger Henrik Dahl og tilføjer:

LÆS OGSÅ: Et greb i den store Gajol-pakke

Men sommetider kan et citat jo også bare være så rammende, at man ikke kan lade være med at bruge det.

Ga-jols undersøgelse siger ikke noget om, hvorvidt folk bruger citater for at demonstrere deres egen almene dannelse ved at virke (ga-jol-pakke-)belæst eller for blot at bidrage til fællesskabet med sjove eller vise vendinger. Men ifølge undersøgelsen er der stor forskel på, hvem der bruger hvilke citater.

Yngre bruger oftest citater fra film og reklamer og deler dem oftere på sociale medier, mens ældre oftere citere politikere.

Men for livstilseksperten Christine Feldthaus, der står i spidsen for at indsamle flere citater til fremtidens Ga-jol-æsker i en stor citatkonkurrence, er citater også med til at vise ens samfundsmæssige og sociale tilhørsforhold, ligesom citater er med til at danne fællesskaber.