Lufthavnsmedarbejder efter historisk stigning i arbejdsløshed: Det er for tidligt at stoppe arbejdslivet som 58-årig

Benny Jensen har arbejdet i Kastrup Lufthavn siden 1987, og jobbet og sammenholdet med kollegerne har været en stor del af hans liv. Nu er han sendt hjem og mister formentlig sit job

Benny Jensen i gang med græsslåningen i kolonihaven i Husum i København. Benny Jensen har arbejdet 33 år i Københavns Lufthavn og er foreløbig sendt hjem uden løn til den 31. maj. ”Jeg har været i job altid, bortset fra et halvt års arbejdsløshed, da jeg var ung. Det at have noget at stå op til og sammenholdet med kolleger betyder meget”. – Foto: Leif Tuxen.
Benny Jensen i gang med græsslåningen i kolonihaven i Husum i København. Benny Jensen har arbejdet 33 år i Københavns Lufthavn og er foreløbig sendt hjem uden løn til den 31. maj. ”Jeg har været i job altid, bortset fra et halvt års arbejdsløshed, da jeg var ung. Det at have noget at stå op til og sammenholdet med kolleger betyder meget”. – Foto: Leif Tuxen.

Den 58-årige lufthavnsmedarbejder Benny Jensen har oplevet store op- og nedture i de 33 år, han har været ansat i Københavns Lufthavn. Flykrisen i kølvandet på 11. september 2001 betød, at 258 ud af hans 300 ufaglærte kolleger blev fyret. Finanskrisen i 2008 medførte også mange afskedigelser, og da en islandsk askesky ramte i december 2010, var lufthavnen lukket helt ned, men kun i en uge.

Han havde dog aldrig forestillet sig, at han skulle opleve en krise som den nuværende, hvor flyene i Kastrup Lufthavn nu har stået parkeret på landingsbanerne i snart to måneder. Det sker kun et år efter, at Københavns Lufthavn annoncerede en optimistisk udvidelse, der skulle sikre, at 40 millioner rejsende årligt kunne passere gennem terminalerne.

Solen skinner på træterrassen bag Benny Jensens velholdte sorte kolonihavehus ved Utterslev Mose i København. Benny Jensen, der er medlem af fagforeningen 3F, smiler og understeger, at han ikke er slået ud. I disse dage har han god tid til at gå i haven, og han er netop gået i gang med at lægge ny terrasse.

Den 20. marts blev han hjemsendt uden løn frem til den 13. april efter en særlig aftale mellem hans fagforening og arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv. Aftalen er siden forlænget to gange og udløber næste gang den 31. maj.

”Usikkerheden er det værste. I øjeblikket befinder jeg mig i en slags ingenmandsland, hvor jeg ikke ved, om jeg bliver afskediget eller om min arbejdsplads kommer i gang. Men det er nok usandsynligt, at flytrafikken begynder igen den 31. maj,” siger Benny Jensen.

Han har arbejdet i lufthavnen, siden han var 25 år. Han har en realeksamen, og som ung arbejdede han som selvstændig vognmand nogle år, inden han begyndte som såkaldt kuffertslæber. I mange år lastede og lossede han bagage ind og ud af fly, indtil han for et par år siden skiftede til et mindre belastende job. Det seneste år har han arbejdet for en lille virksomhed, der har leveret aviser og mad til flyene. Som hjemsendt modtager han understøttelse på cirka 19.000 kroner om måneden før skat. Selvom det er en væsentlig lønnedgang, er det i øjeblikket ikke økonomien, der tynger mest. Hans to voksne børn på 29 år og 36 år er for længst flyttet hjemmefra, og hans hustru er ansat på Statens Serum Institut. Parret bor i lejlighed, har kolonihave og har ikke noget stort forbrug.

Det sværeste lige nu er at forestille sig en fremtid uden arbejde.

”Jeg har været i job altid, bortset fra et halvt års arbejdsløshed, da jeg var ung. Det at have noget at stå op til og sammenholdet med kolleger betyder meget. Det er en vigtig del af ens identitet at have et arbejde. Det er alt for tidligt, hvis jeg skal stoppe som 58-årig. Jeg er sund og rask og i god form. Hvis jeg ikke får et arbejde, vil det desuden få den negative konsekvens, at jeg ikke længere optjener pension,” siger Benny Jensen, der føler en helt særlig tilknytning til Københavns Lufthavn:

”Lufthavnen har været en stor del af mit liv. Selvom det er en arbejdsplads med 20.000 ansatte, så er stemningen også lidt ligesom i en kolonihave. Jeg har kendt mange mennesker og følt et fantastisk sammenhold og fællesskab. Jeg havde da håbet, at jeg skulle blive i lufthavnen til den dag, jeg går på pension, men sådan kommer det nok ikke til at gå.”

Gennem årene har Benny Jensen opbygget et stort netværk, fordi han har været fagligt aktiv, blandt andet som arbejdsmiljørepræsentant.

”Jeg har været god til mit arbejde og stabil og trofast, men mine jobmæssige kompetencer er i høj grad knyttet til arbejdet i en lufthavn, og den dør er lukket nu,” siger Benny Jensen.

Benny Jensen afventer, om han får fyresedlen den 31. maj. Sker det, vil han begynde at overveje, hvad han så skal. Han er indstillet på at tage kurser, der kan føre til et andet job. Foreløbig glæder han sig over foråret i kolonihaven og de to nye børnebørn, der er på vej.

”Der er ikke nogen, som er skyld i denne her krise, andet end måske en flagermus og nogle kinesere på et fiskemarked, der ikke har overholdt hygiejnereglerne. Politikerne gør, hvad de kan for at tackle den svære situation. Jeg håber og tror, at vi kommer til at flyve igen, men det kommer nok til at tage nogle år, før vi får normale tilstande,” siger Benny Jensen.