Det kinesiske styre er ikke meget for vestlig kultur. Alligevel storhitter dansk tegnefilm

Dansk tegnefilm med tilhørende sange og afrikanske rytmer er blevet en stor succes i Kina, hvor styret ellers er imod at få vestlig kultur inden for dørene

Danske Cirkeline storhitter i Kina trods modstand mod vestlig kultur.
Danske Cirkeline storhitter i Kina trods modstand mod vestlig kultur. . Foto: Anders Birch/Politiken/Ritzau Scanpix.

Cirkeline i sin polkaprikkede røde kjole skal på tur med Coco til Afrika og hjælpe det blå næsehorn med at finde sin mor. Det er i al sin enkelthed historien, og de kinesiske børn er vilde med den. Tegnefilmen vises på et stort lærred, samtidig med at et lokalt orkester spiller og synger Jannik Hastrups sange på kinesisk. Og billetterne er gået som varmt brød trods en pris på 200 kroner, fortæller udviklingschef Jasmine Wang, der sammen med kulturformidleren Handan har stået for at sætte forestillingen op i Kina.

”Under et ophold i Danmark for et par år siden brugte jeg tid på at besøge en række teater- og musikfestivaler målrettet børn. Jeg blev meget begejstret for det, jeg så, og kunne sagtens se de her forestillinger fungere i Kina, især dem, hvor der er interaktion med børnene. Det er de nemlig ikke så vant til herude. Og da jeg så Moussa Diallo og hans orkester fremfør 'Cirkeline og Coco i Afrika', var jeg solgt. Den forestilling skulle vi bare have til Kina,” fortæller Jasmine Wang.

Men det var nemmere sagt end gjort på grund af de kinesiske corona-restriktioner, der i skrivende stund er værre end nogensinde. Wang og hendes team ville dog ikke opgive projektet og fik grønt lys fra opretshaverne til at bruge lokale musikere og en skuespiller som fortæller. Kort tid efter var der lavet 28 kontrakter med kulturcentre og børneteatre i 15 af Kinas millionbyer, hvor der typisk vil være 2000 besøgende til hver forestilling.

Som en af forældrene, Deborah fra Beijing, bagefter skrev på det sociale medie Weibo: ”Den var rigtig sjov, min søn og jeg var i hvert fald ret begejstrede. Og da vi gik ud efter forestillingen, nynnede børnene stadig melodierne og dirigerede med deres ispinde - hvor var det skægt.”

Der er mange lignende kommentarer, der typisk fremhæver Cirkeline og vennernes eventyrrejse som en sød historie med sange, der er nemme at synge med på. Og da funkbassisten Moussa Diallos musik har afrikanske rødder, var der masser af rytmer, der gik lige i hjertet på både børn og forældre.

Men hvordan kan en dansk forestilling få lov at spille i Kina, hvor nationalismen i disse år skyller ind over samfundet? Kommunistpartiet gør alt for at fremme kinesisk kultur og begrænse den vestlige ditto, men Cirkeline er alligevel inviteret indenfor – også i statsejede teatre.

”For det første er det en forestilling for små børn – mellem fire og otte år. Og så er det noget med eventyr og en ret uskyldig historie. Endelig – og det er måske det vigtigste – er Danmark ikke USA. Det er især amerikanerne, der har været bannerførere i anti-Kina-kampagnen, mens Danmark og andre europæiske lande har ført en mere neutral linje,” siger Eric Messerschmidt, direktør for det danske kulturinstitut i Kina, der er medarrangør af visningerne.

Selvom Kina lige nu nærmest er lammet af corona-restriktioner og nedlukninger, er nye Cirkeline-forestillinger på vej ud i landet. Der er planlagt over 30 nye forestillinger.