Prøv avisen

DF: Filmbranchen er for københavnerfikseret

”Helt overordnet er mit ønske, at den danske filmbranche bliver mere mangfoldig,” siger DF's kulturordfører Alex Ahrendtsen. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Fokus blandt de danske filmfolk i dag er i for høj grad på livet i københavnsområdet. Det mener Dansk Folkeparti, som vil ændre i støtteordninger samt flytte Det Danske Filminstitut (DFI) og Filmskolen ud af hovedstaden. Men branchen tænker allerede meget ud over hovedstadens grænser, mener DFI

Der skal være en bedre geografisk balance i den danske filmbranche. Branchen er alt for fikseret på livet i København og har for lidt fokus på den resterende del af landet.

Sådan lyder det fra Dansk Folkeparti, der i et nyt filmudspil derfor foreslår at ændre i støtteordningerne til danske filmproduktioner samt at flytte Det Danske Filminstitut (DFI) og Den Danske Filmskole ud af hovedstaden.

En konsekvens af den geografiske skævvridning indenfor den danske filmindustri er ifølge kulturordfører for Dansk Folkeparti Alex Ahrendtsen nemlig blandt andet, at der i mindre grad bliver set danske film i biograferne rundt omkring i landet.

”Andelen, der ser danske film i biograferne, er i år foreløbig nede på 18 procent, og det er en generel tendens, at færre indløser billet til de danske film. Det er paradoksalt, at de danske biografer melder om stigende salg, imens færre tager ind og ser de danske film,” siger han.

For at komme den situation til livs mener kulturordføreren, at der skal ændres i støtteordningerne, så der bliver produceret mere folkelige film, der appellerer til et bredere publikum:

”I dag bliver kun 20 procent af støttemidlerne tildelt film, der er markedsorienterede, og det skal øges til at blive 50 procent. På den måde opfordres producenterne og filmselskaberne til at lave brede, folkelige film.”

Derudover ønsker Dansk Folkeparti at flytte DFI og Den Danske Filmskole ud af hovedstaden til eksempelvis Svendborg og Odense. For en undersøgelse fra DFI viser, at cirka 87 procent af danske filmarbejdere bor i hovedstadsområdet, samt at 63 procent af deres forældre bor i hovedstaden eller på Sjælland - hvilket ifølge Alex Ahrendtsen er et problem:

”Når alle filmfolkene bor i københavnsområdet, påvirker det naturligvis rekrutteringsgrundlaget, når der skal laves film ude i landet. Dertil kommer, at de her personer måske ikke altid vil være så opmærksomme på de spændende miljøer og potentielle historier, som er at finde væk fra hovedstaden,” siger han.

En ændring i støtteordningerne og en mindre skæv fordeling i filmfolkenes geografiske placering vil bevirke, at der fremover kommer ”Mere Klassefesten og Jagten. Mindre Von Trier-kopier”, som overskriften på Dansk Folkepartis filmudspil lyder. Netop ”Klassefesten” og ”Jagten” er ifølge Alex Ahrendtsen gode eksempler på film med ”vidunderlige kvaliteter med danske forhold i et bredt format” - typer af produktioner, som danskerne skal se mere til. Kulturordføreren kan dog ikke komme nærmere ind på, hvilken slags film han ellers ønsker, at danskerne skal præsenteres mere for:

”Det er ikke min opgave at fortælle præcis hvilken slags film, der skal produceres fremover. Jeg siger bare, at jeg vil have flere film til det brede publikum, som får folk til at købe billetter til danske film,” fortæller han og bemærker:

”Helt overordnet er mit ønske, at den danske filmbranche bliver mere mangfoldig.”

Hos DFI er vicedirektør Jakob Buhl Vestergaard noget uforstående overfor, at eksempelvis DFI skal flyttes væk fra København. Han mener også, at danske filmfolk allerede fokuserer meget på livet udenfor København:

”Den danske filmbranche er lille, og det er ikke underligt, at en stor del af branchen er samlet i københavnsområdet. Det ser man også i alle mulige andre sammenhænge, hvor virksomheder indenfor et bestemt erhverv samles i klynger. På den måde kan man rekruttere fra og inspirere hinanden. Det centrale er at sikre, at danske film fortæller historier fra hele Danmark og til alle danskere,” forklarer han og nævner en optælling, som DFI netop har lavet. Af den fremgår det, at blot 26 procent ud af i alt 87 film, der havde premiere i perioden 2015-2018, udelukkende foregik i hovedstaden.

”Hos DFI er vi slet ikke uenige i, at mangfoldigheden kan øges ved, at man rekrutterer filmfolk fra hele landet, men meget tyder altså på, at filmfolkene allerede tænker meget ud over Københavns grænser, hvilket desuden også afspejler sig, når man ser på, hvem der går ind og ser filmene,” afslutter han.

De politiske forhandlinger om et nyt filmforlig indledes til oktober.