Prøv avisen

Din, min og vores bil

Foto: Christian Lindgren Denmark

Idéen om at dele frem for at eje vinder frem på transportområdet. Både delebiler og såkaldt car pooling, hvor man fylder bilen med mennesker, der skal samme vej, er i vækst. De sociale medier er med til at udbrede idéen

Ved årsskiftet var der omkring 300 delebiler og cirka 7000 medlemmer af en delebilsordning i Danmark. Det lyder ikke af meget, når der til sammenligning i Danmark findes omkring 2,2 millioner privatbiler.

Men både trafikeksperter og folk i branchen taler om ringe i vandet og beretter om vækstrater så store fra år til år, at det kan komme til at gøre en forskel i det samlede billede, hvis trenden fortsætter. Ikke mindst når man ser på delebilsordninger i erhvervslivet, hvor antallet voksede fra 71 erhvervsmedlemmer i februar sidste år til 143 erhvervsmedlemmer i februar i år. En vækst på 100 procent.

Men vi kommer også fra små kår, som salgschef i firmaet LetsGo Michael Regius udtrykker det.

Fremgang for delebiler er en proces, hvor danskere er nødt til at tænke anderledes. Men i takt med urbaniseringen, hvor der kommer flere og flere mennesker til de store byer, og trængslen bliver stadig større, er delebiler et komplimentærprodukt til de andre transportformer, så man ikke behøver at have sin egen bil for at køre i en. Der skal en holdningsændring til, hvis det virkelig skal rykke noget, siger han.

LetsGo er en af de største aktører på markedet en almennyttig fond, hvor det eventuelle overskud skal investeres i nye delebilsordninger, flere biler og bedre faciliteter.

LÆS OGSÅ:Private og erhvervsliv tager delebilerne til sig

De har biler i København og Aarhus og vokser hastigt i Herning og Greve og forventer i 2013 at stille biler op i både Odense og Aalborg.

Sammenlignet med lande som Tyskland og Sverige er delebilismen i Danmark dog stadig på kravlestadiet. Men det kan ændre sig de kommende år, spår Helle Friborg, chef for Hertz Delebiler.

Dag for dag er det mere og mere på folks læber, at delebiler er en mulighed. Vi udvider de kommende år. I øjeblikket er det primært de største byer København, Aalborg, Aarhus og Odense men efterhånden ser vi større og større interesse fra mindre byer. Her er det oplagt at lave koblinger mellem erhvervsliv, kommuner og borgere i fællesskab, for selvom man ikke har de samme trængselsproblemer som i de større byer, kan der være andre udfordringer, man kan løse med delebilisme.

Harry Lahrmann er lektor og trafikforsker ved Aalborg Universitet. Han mener, at delebilernes potentiale er splittet, fordi brugerne udgør to grupper af personer: en, hvor brugeren bare ville køre i sin egen bil, hvis delebilen ikke var der, og en, hvor brugeren ville være blevet hjemme, have cyklet eller benyttet den kollektive trafik, hvis ikke delebilen var der.

Den første gruppe øger bilismen og er ikke god for trængslen, men er god for befolkningens mobilitet. Derfor er det en afart af gruppe nummer to, som trafikforskeren ser mest positivt på. Den gruppe, som benytter såkaldt car pooling.

Altså, at folk, der skal fra samme sted til samme sted, kører sammen. Det er rigtig godt, for det reducerer antallet af biler, og folk kan hoppe på de ture, der alligevel bliver kørt. Det aflaster den kollektive trafik og betyder færre biler på vejene, hvor ordningen med delebiler mere er på den ene side god og på den anden side ikke så god.

Inden for den såkaldte car pooling er internetvirksomheden Gomore førende. Samkørselsordningen blev stiftet som et fritidsprojekt i 2005, men i dag arbejder tre personer fuldtids med hjemmesiden gomore.dk, hvor knap 80.000 danske brugere tilbyder og efterspørger lift over hele Danmark.

På gomore.dk booker brugerne et lift direkte på siden, de kan give hinanden karakterer efter endt køretur, og snart kan de også betale online frem for med kontanter som indtil nu. Stifter Matias Møl Dalsgaard forklarer:

Gennem Gomore koster en tur fra Aarhus til København cirka 150 kroner, mens samme tur med DSB koster 400 kroner. Prisen gør en kæmpe forskel, men flere andre ting spiller ind. De fleste har i lang tid kunnet se det indlysende gode i at køre sammen, men vi har organiseret det, gjort det let tilgængeligt og gjort det sikkert.