Prøv avisen

Droner skal kunne oplade batteri i luften

Udbredelsen af droner til civilt brug i Danmark er i stærk vækst. Foto: Fabrice Coffrini (Ritzau Scanpix arkiv 2017)/Ritzau Scanpix

I fremtiden kan droner på farten måske koble sig på højspændingsledninger og tanke strøm. Det kan øge droners rækkevidde - hvis en regel om synsafstand lempes.

Droner bruges i voksende omfang til en lang række opgaver.

Men en hæmsko ved de flyvende hjælpere er den begrænsede rækkevidde og de gældende sikkerhedsregler.

En drone kan normalt flyve 20-30 minutter, oplyser droneforsker Emad Samuel Malki Ebeid fra SDU Dronecenter i Odense.

Men i et dansk udviklingsprojekt skal droner nu kunne koble sig på elledninger og oplade deres batterier oppe i luften.

- Vi forestiller os, at droner kan forlænge deres rækkevidde ved at høste elektricitet fra højspændingsledninger undervejs, siger han til Dansk Energis nyhedsbrev.

Projektet Drones4Energy er allerede i fuld gang. Bag det står SDU sammen med Fraunhofer IMS, Develco, Geopartner Inspection og Aarhus Universitet - støttet af Innovationsfonden og Energi Fyn.

Formålet er at udvikle en tingest, der kan koble droner sammen med højspændingsledninger, så dronebatterier kan oplades løbende - eller flyvende, om man vil.

En første version er udviklet, og nu skal forsøg vise, om idéen holder, siger Emad Samuel Malki Ebeid.

En del af forsøgene skal foregå på dronetestcentret ved HCA Airport i Odense.

Selvtankende droner kan hjælpe ved inspektion af luftledninger. De kan også bruges til at flyve med varer langs højspændingsledninger overalt i verden.

Det kræver dog, at myndighederne slækker på visse sikkerhedsregler. Eksempelvis om synsafstand.

I Danmark siger loven, at droneførere skal kunne se deres maskiner, mens de er i luften.

En række virksomheder er klar med nye anvendelser af droner, hvis kravet om visuel kontakt lempes, siger forretningsudvikler Søren Land fra UAS Denmark til Dansk Energi.

Selskabet driver testcentret ved Odense og fungerer som klynge for 140-150 virksomheder og institutioner med interesse for droner.

Droner kan også bruges til at tjekke røgfaner eller olielækager fra skibe, og de vil kunne hjælpe landmænd med at afgøre, hvor der skal vandes eller gødes.

Ifølge Frederik Skøt, indehaver og direktør i firmaet Droner.dk, er flyvetiden det store problem i dag.

- Reglerne om synsafstand er selvfølgelig også en hæmsko. Men det er ofte muligt at få dispensation, når professionelle skal indsamle store mængder data om marker eller til trafiktællinger, siger han til Ritzau.

Hvis det lykkes at opfinde en metode, så droner automatisk kan tanke op fra luftledninger, vil det være et globalt gennembrud, understreger direktøren.

- Det er batterierne, der er irriterende, så det er helt klart fremtiden. Der er bare ingen producenter, der har lavet den teknik endnu. Hvis den kode knækkes, vil det åbne for helt nye måder at anvende droner på, siger Frederik Skøt.

/ritzau/