Dømte spritbilister kan stadig køre i beruset tilstand

For tre år siden vedtog et enigt folketing, at dømte spritbilister skal køre med alkolås. Men intet er sket, og justitsminister Morten Bødskov (S) risikerer et mistillidsvotum, mener en ekspert i offentlig forvaltning

Den kinesiske forfatter Gao Xingjian modtog Nobels litteraturpris i 2000.
Den kinesiske forfatter Gao Xingjian modtog Nobels litteraturpris i 2000. Foto: Claus Fisker.

Et pust, et bip og en hyletone. Mere skal der ikke til, når alkolåsen ud fra chaufførens ånde måler, om bilen må starte.

Alkolåsen skal forhindre i forvejen dømte spritbilister i at køre bil beruset. Blæser man for eksempel efter en våd julefrokost, aktiveres startlåsen, og så kan bilen ikke starte. Teknikken virker, men Justitsministeriet er stadig ikke klar til at gøre loven til virkelighed, selvom det nu er tre år siden, at Folketinget enstemmigt vedtog den.

Ifølge Justitsministeriet lader loven vente på sig, fordi administrative, tekniske, systemmæssige og juridiske problemer bremser den. En forklaring, som forskningschef i samfundsvidenskab ved Danmarks Medie -og Journalisthøjskole, Roger Buch, ikke giver meget for.

Jeg kan ikke tro, at det er de administrative udfordringer, der er problemet. Det bør højst tage et halvt år at få på plads, så det lyder som en dårlig undskyldning, siger han.

Karsten Nonbo, trafiksikkerhedsordfører for Venstre, bad tidligere på sommeren ministeren om en redegørelse.

LÆS OGSÅ: Ingen danske interesse for svenske erfaringer med alkolåse

Det er jo stærkt kritisabelt, at der kan gå tre år, og ansvaret ligger ene og alene i Justitsministeriet. Det er svært at se, hvorfor det er så omstændeligt, når der er andre lande, som for eksempel Sverige, der har fået det til at fungere, siger Karsten Nonbo, der endnu ikke har fået svar på sit ønske om en redegørelse.

Det var tidligere justitsminister Brian Mikkelsen (K), som i 2009 præsenterede lovforslaget om alkolåse.

Loven blev enstemmigt vedtaget i 2010 og var et længe ventet gennembrud for pårørende til og ofre for spritulykker.

I dag sidder Morten Bødskov (S) som justitsminister. Et regeringsskifte har dog ikke speedet arbejdet op, hvilket ifølge eksperter er stærkt problematisk.

Hvis det virkelig forholder sig sådan, at man efter tre år stadig ikke har implementeret loven og ikke kan forklare hvorfor, så synes jeg, det lyder helt utroligt og helt urimeligt. Det er jo på kanten af, at Folketinget må overveje at give ministeren en næse eller ligefrem stille forslag om et mistillidsvotum, siger Tim Knudsen, ekspert i offentlig forvaltning og tidligere professor ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet.

Hos DTU Transport har seniorforsker Inger Marie Bernhoft set på brugen af alkolås, og hun har i sin forskning erfaret, at det ikke er låsen i sig selv, der volder problemer.

Rent teknisk fungerer alkolåsene fint. Og det er en effektiv løsning. Men hvilke tekniske udfordringer Justitsministeriet kæmper med, det kan jeg ikke sige noget om, siger Inger Marie Bernhoft.

Direkte adspurgt om, hvordan han forholder sig til kritikken, svarer justitsminister Morten Bødskov i en mail.

Jeg kan godt forstå, hvis mange er skuffede over, at alkolås-ordningen ikke er kommet op at flyve. Det skyldes, at projektet rummer en række administrative og tekniske udfordringer. Som jeg tidligere har meddelt Folketinget, arbejdes der fortsat på sagen, forklarer han, men vil ikke uddybe, hvad der konkret menes med administrative og tekniske udfordringer.