Eksperter advarer mod kristen abortrådgivning

Kristne organisationer overbeviser i stedet for at rådgive om abort, mener kritikere. Vi hjælper kvinderne til selv at træffe en beslutning, lyder det fra kristen abortrådgivning

Abortrådgivningslinjer skal rådgive på et uvildigt grundlag, mener eksperter. -
Abortrådgivningslinjer skal rådgive på et uvildigt grundlag, mener eksperter. -.

Flere af de organisationer, der rådgiver gravide kvinder i abortspørgsmål, er kristent funderede.

Og det er et problem, mener eksperter. De peger på, at kristne organisationer ofte har et særligt formål med rådgivningen, skriver Politiken.

- Det er ufattelig vigtigt, at rådgivningen tager udgangspunkt i kvindens behov og ikke på forhånd har udgangspunkt i, hvordan hun undgår abort, siger Bjarne B. Christensen, generalsekretær i Sex og Samfund.

Samme holdning har direktør hos Mødrehjælpen, Mads Roke Clausen.

- Går kvinderne til nogen, der har et defineret formål, er det ikke rådgivning, men overbevisning, der bedrives, siger han.

Skjult dagsorden
Problemet med kristne abortrådgivninger kan være, at de har en bagtanke, som ikke er tilstrækkelig klar for klienterne, mener Karin Garde, som er psykiater med speciale i medicinsk kvindeforskning og suppleant i Abortankenævnet.

- De kristne bevægelser dyrker måske en idyllisering af familien, som ikke bør influere på, om danske teenagepiger rådes til at blive mødre, selv om de måske ikke har nogen støtte eller er klar til det, siger hun.

Skal stille de rigtige spørgsmål
Hos den kristne organisation Retten til Liv, som driver Abortlinien, mener landssekretær Ellen Højlund Wibe ikke, at kritikken er berettiget.

- Vi bliver tit skudt i skoene, at vi propaganderer, men vores rådgivere er undervist i, at det vigtigste er, at kvinden selv træffer beslutningen. Rådgiverens fornemste opgave er at lytte og stille de rigtige spørgsmål, siger hun til Politiken og understreger, at de fleste af dem, der ringer til Abortlinien, ikke er 'specielt kristne'.

Mere eller mindre skyld
Et af kritikpunkterne mod kristne abort-rådgivninger er, at skylden kan blive sværere at tackle, hvis en kvinde er blevet frarådet abort, men alligevel vælger den. Ifølge Ellen Højlund Wibe vil der dog være skyldfølelse uanset rådgivning.

- Hvis kvinden har overvejet, om aborten var rigtig, er kimen lagt til skyldfølelsen der. For andre går virkeligheden bag abort op senere, og så rammer skyldfølelsen som en boomerang, siger hun.