Prøv avisen

Eliteelever boltrer sig i kringlet matematik

Københavns og Nordsjællands unge matematikbegavelser er samlet til fire dages master class i Hillerød, hvor cand.scient. Pernille Pind er ved at forklare dem om den tyske matematiker Möbius. -- Foto: Leif Tuxen.

Særligt begavede elever mødes i stigende grad for at blive udfordret. Vi er begyndt at anerkende eliten, lyder det fra ekspert

Ansigterne på de 15 fremmødte er koncentreret rettet mod tavlen i det lille lokale, hvor lommeregnere og penalhuse ligger spredt rundt på bordene. En enkelt strækker den sidste morgendvaskhed ud af kroppen, hvorefter han atter griber sin nyspidsede blyant. En energisk underviser er ved at introducere den lille, sluttede skare til dagens program.

– Jeg elsker matematik og at sætte ting i system. I dag skal vi klippe-klistre, for det elsker jeg også, siger cand.scient. Pernille Pind, der er forfatter til bogen "Matematik for alle" og dagens underviser ved Center for Undervisningsmidlers master class i matematik. Hun deler straks fire røde strimler papir og en saks ud til alle og forklarer, hvordan strimlerne skal snoes og limes sammen.

– Hvad nu, hvis man klipper den over – så får man da en lang, udbryder en lille fyr ved det bagerste bord.

– Det er rigtigt. Sådan taler en rigtig matematiker, lyder svaret fra Pernille Pind, hvorefter hun begynder sin forklaring om den tyske matematiker Möbius.

Rigtige matematikere er netop, hvad der er samlet her. I hvert fald unge elever fra 8. klasse på vej til at blive det. Center for Undervisningsmidler i Hillerød har nemlig inviteret Københavns og Nordsjællands 60 dygtigste elever til fire dages master class i enten matematik, biologi, historie eller engelsk.

– Vi vil gerne sætte fokus på denne gruppe af særlige elever. De har behov for at blive fagligt udfordret og føle, at det er accepteret, at de er dygtige, siger Christina Hellensberg, der ud over at være folkeskolelærer i Hillerød også er projektleder for denne master class for særligt begavede elever.

Og det er der brug for, mener både Rikke Karlsmark og Jakob Knudsen, der er to af de unge matematikbegavelser, som har været heldige at få en plads på kurset. For hjemme i klassen er der ikke meget udfordring at hente.

– Jeg kan godt lide matematik, men de almindelige timer er kedelige, for jeg ved tingene i forvejen, siger 14-årige Jakob Knudsen og klør sig eftertænksomt i håret. Han bruger normalt matematiktimerne på at bryde sin hjerne med de regnestykker, han får udstukket af sin storebror.

I sin søgen efter nye udfordringer meldte Jakob Knudsen sig derfor til ugens master class. Den er kun et blandt mange tilbud, som de seneste år er blevet udbudt til landets eliteelever. Og den nye tendens til ikke blot at yde en ekstra indsats for landets svageste, men også stærkeste, elever er kærkommen, mener Niels Egelund, der er leder af Center for Grundskoleforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

– Det har bredt sig til den danske kultur, at vi nu anerkender, at der eksisterer en elite. De har jo også brug for at få udnyttet deres potentiale fuldt ud, siger han.

For hvis man ikke stimulerer de dygtigste elever, begynder de hurtigt at kede sig, og så taber man dem på gulvet, mener Niels Egelund. Det er imidlertid langt fra tilfældet denne formiddag i Hillerød. Spørgsmålene fra Pernille Pind bliver knapt ført til ende, før en skov af hænder rejser sig. Og der lyder ligefrem højlydte grin, da sammenlægningen af en talrække slet ingen mening vil give.

holtze@kristeligt-dagblad.dk

14-årige Rikke Karlsmark fra Skolen ved Vierdiget i Dragør er en af de 15 eliteelever, der deltager i master class i matematik for særligt begavede elever. -- Foto: Leif Tuxen.
14-årige Jakob Knudsen fra Marie Kruses Skole elsker matematik. Han deltager i disse dage i Center for Undervisningsmidlers master class i faget. -- Foto: Leif Tuxen.