Prøv avisen

En cykeltur til arbejde er vejen til et langt liv

Forskerne har fundet ud af, at pendlere, som tager cyklen til arbejdet, mindsker deres risiko for at få kræft med 45 procent, risikoen for at få en hjertesygdom med 46 procent og risikoen for en tidlig død som følge af sådanne lidelser med 41 procent. Foto: Anita Graversen/Ritzau Foto

Britisk undersøgelse viser, at risikoen for at dø tidligt af kræft eller en hjertesygdom er 40 procent mindre for mennesker, der cykler til deres job

Når man spørger dr. Jason Gill fra University of Glasgow, som forsker i hjerte-kar-sygdomme og andre livstruende lidelser, hvilke forebyggende tiltag han kan anbefale for at nedbringe mængden af sygdomstilfælde og tidlige dødsfald, lyder svaret:

”Vi har brug for flere cykelstier, bedre mulighed for at tage cyklen med toget og brusebad på jobbet.”

Hjertespecialistens anbefaling, som er gengivet fra BBC, bygger på, at Gill sammen med en række kolleger fra det skotske universitet over en periode på fem år har studeret en kvart million britiske pendleres transportvaner og sundhed.

Forskerne har fundet ud af, at pendlere, som tager cyklen til arbejdet, mindsker deres risiko for at få kræft med 45 procent, risikoen for at få en hjertesygdom med 46 procent og risikoen for en tidlig død som følge af sådanne lidelser med 41 procent.

Forskernes pointe er, at motionsløb eller fitness i fritiden selvfølgelig også er god forebyggelse, men det kræver tid, viljestyrke og måske penge. Blot ved at anvende den transporttid, man alligevel har, til at cykle på arbejde, kan den enkelte markant forøge sine chancer for at få et langt liv.

”Vores resultater tyder på, at politiske tiltag, som kan tilskynde flere til at tage cyklen på arbejde, vil åbne store muligheder for at forbedre folkesundheden,” siger Jason Gill.

Undersøgelsen, som netop er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift BMJ (British Medical Journal), er bygget op, så forskerne ikke direkte kan fastslå, at øget cykling altid vil føre til mindre sygdomsrisiko. Andre faktorer kan spille ind.

Men når forskerne frasorterer personer i særlig risiko på grund af for eksempel rygning og overvægt, er cykelpendlerne stadig markant sundere end andre. Personer, der går til arbejde, nedbringer risikoen for hjerte-kar-lidelser, men de afstande, man typisk går, er for korte til, at det påvirker personernes chance for at undgå kræft eller tidlig død.

Lars Bo Andersen er professor, dr.med. ved institut for idræt og biomekanik på Syddansk Universitet og har undersøgt sammenhængen mellem cykling og livstruende sygdomme i Danmark, hvor risikoen for at dø tidligt ser ud til at kunne reduceres med 30 procent.

Professoren peger på, at sundheds- og ikke mindst cykelvanerne er anderledes i Danmark end i Storbritannien, idet vi har en langt større tradition for at cykle på arbejde. Men også i Danmark kan der gøres mere for at fremme cykling til arbejde, og det vil være en af de mest effektive metoder til at forebygge farlige sygdomme, vurderer han.

”Den cykeltrafik til arbejde, vi allerede har i Danmark, sparer os hvert år for cirka 10.000 nye tilfælde af kræft, hjerte-kar-sygdomme og type 2 diabetes – og for 2500 dødsfald om året. Hvor meget folk cykler til arbejde, afhænger meget af infrastrukturen, og der er for mig at se ingen tvivl om, at de udgifter, man bruger på at gøre det trygt og overkommeligt at cykle, tjener sig ind igen.”

Som det gode eksempel peger Lars Bo Andersen på Københavns Kommune, der med en række tiltag de senere år har øget cykeltrafikken med 30 procent, samtidig med at mængden af trafikulykker, der involverer cyklister, er faldet til en tredjedel.

Men selvom hovedstaden er blevet endnu mere en cykelby, end den var i forvejen, er der en lang række provinsbyer, hvor udviklingen går modsat, og samlet set er danskernes cykeltrafik faldet. 20 procent af danskernes trafik til arbejde foregår på cykel, hvis man måler i antal ture, og kun 4 procent målt i antal tilbagelagte kilometer.