En lille gruppe virksomheder trodser krisen

Mens coronavirussen har medført en voldsom økonomisk nedtur i de fleste brancher, er andre virksomheder kommet igennem uden de store mén. I enkelte tilfælde har pandemien skabt fremgang

Mens de fleste virksomheder oplever økonomisk tilbagegang under coronakrisen, oplever en lille gruppe virksomheder, der især beskæftiger sig med nethandel, fremgang.
Mens de fleste virksomheder oplever økonomisk tilbagegang under coronakrisen, oplever en lille gruppe virksomheder, der især beskæftiger sig med nethandel, fremgang. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix.

Biograferne har aflyst alle forestillinger, butikkerne holder lukket, og restauranter og andre spisesteder må begrænse sig til take-away. Coronapandemien har haft alvorlige konsekvenser for danske virksomheder, store som små, der har måttet indse, at det er svært at drive forretning, når de fleste bliver opfordret til at holde sig inden for hjemmets fire vægge. Dog er det ikke alle, der er blevet ramt lige hårdt af, at Danmark er trådt ind i en form for undtagelsestilstand. For nogle forretningsmodeller passer bedre til de nye forhold end andre.

Hos Danmarks største teleselskab, TDC, har man i den grad mærket, at den sociale distancering har skabt et øget behov for elektroniske kommunikationsformer. Virksomhederne oplyser, at dens kunder siden den 11. marts, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) ved et pressemøde lukkede Danmark, har været 10 procent mere aktive i forhold til antallet af SMS’er og opkald.

På TDC’s streamingtjenester er det også tydeligt, at hundredtusindvis af danskere for tiden bliver hjemme og skal udfylde hverdagen med noget andet end arbejde og sociale sammenkomster. Således oplyser TDC, at der nu streames 20 procent mere, end før pressemødet blev afholdt. Det vil sige, at hverdagsforbruget nu svarer til det, man normalt kun så i weekenderne.

Coronavirussens indtog har også også skabt gunstige forhold for virksomheder, der tilbyder varelevering på nettet. Det fortæller kommerciel direktør Mikkel Pilemand fra online-supermarkedet nemlig.com.

“Vi har siden den første smittede i Danmark blev registreret oplevet en markant ændring i efterspørgslen. Vi har mange flere nye kunder, og samtidig har kunder købt flere varer med længere holdbarhed end normalt”, siger han.

Coronavirussens smittefare har skabt mere fokus på, hvordan vi bærer os ad, når vi handler ind. De enkelte butikker har sat begrænsninger for, hvor mange kunder der må være af gangen, mens skilte opfordrer folk til ikke at røre ved varerne. Samtidig må smitteramte samt folk i karantæne af gode grunde ikke handle ind selv. Alt dette har fået mange til at skære mellemmanden fra og selv handle dagligvarer på nettet.

Mikkel Pilemand er selvfølgelig glad for den øgede efterspørgsel, som man vil imødekomme ved at ansætte 200 medarbejdere udover de 1000 medarbejdere, virksomheden allerede har ansat. Han fortæller, at nemlig.com samtidig har tilpasset sin leveringsform for at undgå smitte, sådan at man ikke længere leverer varen til kunden, men ringer på, og stiller varerne foran døren. Han pointerer dog, at man er velvidende om årsagen til den øgede efterspørgsel.

“Det er en særlig situation, vi er havnet i. Vi er utrolig ydmyge overfor opgaven, da der er mange andre brancher, der oplever stor nedgang i øjeblikket,” siger han.

Online-undervisningsudbyderen Clio, der i forbindelse med coronapandemien har gjort sit undervisningsmateriale frit tilgængeligt, er også en af de virksomheder, der nyder godt af de nye forhold. Trafikken på Clios hjemmeside er mere end fordoblet, siden de danske skoler lukkede.

“Den massive brug af vores produkter er naturligvis forventelig, da vi står i denne meget særlige situation, at alle er henvist til fjern- og hjemmeundervisning og læremidlerne er blevet gjort frit tilgængelige. Alligevel er stigningen også overraskende i den forstand, at de danske grundskoler i forvejen arbejder meget digitalt,” siger Jesper Eiby Christoffersen, der er direktør for Clio.

Selvom digitale forretninger uden direkte kundekontakt af gode grunde dominerer for tiden, har visse fysiske butikker også haft fremgang efter coronavirussens udbrud. Det gælder blandt andet byggemarkeder, hvor efterspørgslen efter gør-det-selv-varer er steget.

“Vi sælger meget maling og værktøj, hvilket heller ikke er så mærkeligt, hvis der er mange, der pludselig har tid til at gøre noget i hjemmet. Og så har vi været heldige at få nogle partier hjem af håndsprit. De forsvandt dog lige med det samme,” siger Harald Nyborgs administrerende direktør Arne Gerlyng-Hansen til Fyens Stiftstidende.

Hos Bauhaus har man særligt i webshoppen også oplevet en øget efterspørgsel. I de fysiske butikker er tingene dog, som de plejer at være.

“Vi er ikke dommere over, om det skyldes corona eller ej. Men det gør det jo formentlig, da der er flere, som ikke vil ud,” siger Grethe Juhl, direktionsassistent for Bauhaus.