Prøv avisen

En rundrejse i vrede

Al Bakhshi (til højre) var en af hovedkræfterne, da vrede iranere satte ild den danske ambassade i Teheran. Journalist Karsten Kjær opsøger ham for at få en forklaring på hans vrede mod Danmark, men hører samtidig den tragiske historie om en mand, der har mistet to af sine sønner i krigen mellem Iran og Irak. – Foto: Freeport Film.

MUHAMMED-SAGEN: I en ny dokumentarfilm forsøger journalist Karsten Kjær at finde en forklaring på den ekstreme muslimske reaktion på de 12 Muhammed-tegninger. I stedet måtte han konstatere, at hovedkræfterne bag optøjerne stadig er vrede på Danmark

Nogle streger på et papir, derefter en eksplosion i vold, brændte ambassader og mere end 150 dræbte.

Som så mange andre danskere havde også journalist Karsten Kjær svært ved at forstå, hvordan Jyllands-Postens 12 Muhammed-tegninger kunne kaste Danmark ud i sin værste krise siden Anden Verdenskrig. Derfor valgte han at rejse ud i verden, på jagt efter hovedkræfterne bag de muslimske protester for at få en forklaring på, hvad der berettigede den voldsomme reaktion.

Svaret kan ses på søndag på DR 1 i dokumentarfilmen De forbandede tegninger, det danske bidrag til en international demokrati-kampagne under overskriften Why Democracy?, Hvorfor demokrati?.

I filmen vil man dog opleve, at der ikke findes nogen enkelt forklaring på den voldsomme reaktion. Der findes derimod en masse vrede og frustration, som selv to år efter offentliggørelsen af tegningerne stadig ulmer lige under overfladen hos de toneangivende muslimske aktører i Muhammed-sagen.

Det ser man blandt andet, da Karsten Kjær i Istanbul møder Dr. Ihsanoglu, generalsekretær for OIC, en samarbejdsorganisation for 57 islamiske lande.

Ihsanoglu skrev blandt andet til den danske statsminister med en opfordring til at gribe ind over for Jyllands-Posten, ligesom han tog Muhammed-sagen op på højeste niveau i OIC. Men da Karsten Kjær spørger, om Ihsanoglu på den baggrund føler et ansvar for demonstrationerne i de muslimske lande, bliver den muslimske generalsekretær stærkt ophidset og kræver straks, at den danske journalist trækker sit spørgsmål tilbage.

Men det vil jeg selvfølgelig ikke. Det er jo lige præcis kernen i ytringsfrihed. Dr. Ihsanoglu er en fremtrædende islamisk politisk leder og må selvfølgelig acceptere kritiske spørgsmål om sit personlige ansvar, siger Karsten Kjær i dag om episoden, der kan opleves i filmen.

Den danske journalist, som mange formentligt kender for hans skæve tilgang til alvorlige emner, oplever dog også, at der blandt de menige demonstranter på gaderne kan gemme sig mange forklaringer på den voldsomme reaktion mod de danske tegninger.

I Iran møder Karsten Kjær eksempelvis Ali Bakhshi, en ældre, gråskægget mand, der stod i forreste række, da den danske ambassade i Teheran blev sat i flammer.

Trods de iranske myndigheders forsøg på at spænde ben for projektet, lykkedes det Karsten Kjær at opsøge Ali Bakhshi og fremvise de famøse tegninger, som den iranske demonstrant dermed ser for første gang. Men undervejs i samtalen om ansvaret bag de voldelige protester, kommer det frem, at Ali Bakhshi bærer på sin egen tragedie. To sønner er blevet dræbt i krigen mellem Iran og Irak, og når Ali Bakhshi i dag kører rundt som arrangør af den ene anti-vestlige demonstration efter den anden, sker det i den gamle og ramponerede bil, som hans bror engang blev dræbt i ved at køre over en landmine.

Jeg håber, at man med filmen vil få en forståelse for, at der ikke findes en enkelt, men en meget kompliceret række forklaringer på, hvorfor det hele udviklede sig så voldsomt. Personligt hører jeg til dem, der mener, at det nok var mindre klogt at bringe tegningerne i første omgang. Men nu blev de bragt, og så må vi stå fast på retten til at bringe dem, uanset de mange begrundelser for at føle sig krænket, siger Karsten Kjær.

rasmussen@kristeligt-dagblad.dk