Er købet af Christiania en god idé?

Christianitterne har sagt ja til at købe Christiania, men fjerner det fristadens berettigelse, eller det præcis modsatte?

Mikael Jalving. --
Mikael Jalving. --. Foto: Sine Nielsen.

Mikael Jalving, forfatter og historiker

Nu køber christianitterne Christiania. Er det godt eller dårligt?

"Det er fremragende! De melder sig endelig ind i samfundet og accepterer det kapitalistiske grundlag, Staten har tilbudt, at de kan blive ejere af et område, de har tyvstjålet, hvilket man må sige er ret generøst. Nu må de se, hvad de kan få for deres penge, ligesom alle vi andre."

LÆS OGSÅ: Illusionen om det normale Christiania

Hvordan vil købet påvirke fremtidens Christiania?

"Christianitterne vil få større indflydelse i deres hjem. Ejerskab er en kerneværdi i det kapitalistiske samfund, og ingen politikere vil fremover kunne blande sig. Det er da enormt frigørende. Det bliver en hel ny kultur, når christianitterne nu får fuld bestemmelse og ejerskab."

Man har talt om "normalisering" af Christiania stort set siden stiftelsen i 1971. Er købet et reelt nyt skridt, eller er det endnu et kapitel i evighedsforhandlingerne?

"De vil gøre, hvad de kan for at presse citronen. Men det lader til, at de vil betale jordens pris i kongens mønt, og det kan få en afgørende betydning. For det er den logik og den pengeøkonomi, vi andre lever med, og det der gør, at vi bidrager til samfundet."

Hvilke værdier repræsenterer fristaden i dag?

"At man yder indflydelse der, hvor man bor og har et solidt naboskab. Det er postivt på alle måder. Men utopien gjorde christianitterne til overmennesker, der ikke har villet bidrage til fællesskabet uden særlige vilkår og fodnoter. Og nu vil danskerne ikke finde sig i, at de får den fribillet længere."

af julie hansen

Frederik Preisler, direktør i reklame- bureauet Mensch

Nu køber christianitterne Christiania. Er det godt eller dårligt?

"Jeg vil ikke kalde det en god udvikling, men det er da spændende. Nu skal de udsættes for den store gift: den private ejendomsret. Jeg foreslog dem engang sloganet: fristad ja tak, men friværdi nej tak, for når man begynder at tænke på sig selv og sin egen private ejendom, så er det grundlæggende imod fællesskabet."

Hvordan vil købet påvirke fremtidens Christiania?

"De er ikke faldet i den helt store fælde, fordi de må købe Christiania i fællesskab. Men de får sprøjtet markedskræfter direkte i rygraden, og det er da den største trussel, Christiania har set. Hvis man ellers synes, fristaden skal bestå. Modstandere vil i hvert fald vinde, hvis den private ejendomsret overtager fuldt ud."

Man har talt om "normalisering" af Christiania stort set siden stiftelsen i 1971. Er købet et reelt nyt skridt, eller er det endnu et kapitel i evighedsforhandlingerne?

"Der er kun retorisk forskel på normalisering og nedlæggelse af Christiania. Der er ikke noget normalt Christiania. Men den private ejendomsret er helt afgørende, for når folk kan spekulere i at gøre deres hus mere værd og beskytte deres ejendom som investering, så har man indført markedskræfterne, og det vil slette Christiania, som vi kender det."

Hvilke værdier repræsenterer fristaden i dag?

"At de kan overraske og gøre det med humor. Det er deres eksistensberrettigelse, Når de overrumpler vores vanetænking, viser de os muligheder, vi ikke selv var kommet i tanke om. Man skal ikke romantisere Christiania, men man kan ikke tage fra dem, at de giver samfundet et rum til kreativitet og nytænkning."

Frederik Preisler. -
Frederik Preisler. - Foto: Robin Skjoldborg.