Prøv avisen

Et lille puf får danskerne til at tage stilling til organdonation

I maj havde forsiden på sundhed.dk 380.000 sidevisninger, hvoraf knap 27.000 besøgende klikkede videre, da de blev mødt med pop-op boksen, som opfordrer til organdonation. Foto: Morten Stricker

På trods af debatter, kampagner og større viden i befolkningen kniber det stadig med at få folk til at registrere sig i donorregistret. I et forsøg med et pop op-vindue på sundhed.dk tog knap 11.000 flere end normalt stilling

De danskere, der i maj lagde vejen forbi sundhed.dk, fik en særlig opfordring. I et eksperiment lanceret i samarbejde med Sundhedsstyrelsen blev de besøgende mødt med en boks, der spurgte, om de ville tage stilling til organdonation.

”Det handler om at give folk mulighed for nemt at tage stilling i en relevant kontekst. Der kan være forskellige grunde til, at folk udskyder at tage stilling, men en del går rundt og tænker: 'Det må jeg se at få gjort på et tidspunkt'. Det tidspunkt kommer bare ikke,” siger Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker på Roskilde Universitet og del af projektet.

Sammenligner man gennemsnittet for maj de seneste tre år, tog 10.914 flere stilling til organdonation i den måned, hvor den såkaldte pop op-boks dukkede op på de besøgendes skærme på sundhed.dk.

Forsøget er et eksempel på begrebet nudging, der oversat til dansk betyder et ”puf”, hvor man forsøger at påvirke en uhensigtsmæssig adfærd med en form for psykologisk funderet virkemiddel. I denne sammenhæng kan det være den ellers velbegrundede intention om at tage aktiv stilling til organdonation, som ikke føres ud i livet.

”Hvis du var et fuldstændig rationelt individ og ønskede at registrere dig i donorregistret, havde du allerede gjort det. Derfor burde pop op-vinduet i princippet ikke gøre nogen forskel, men det gør det i praksis, fordi vi ikke alle lever op til vores rationelle selvbillede,” påpeger Pelle Guldborg Hansen.

Her kan en pop op-boks give det nødvendige puf for at gøre tanke til handling.

”Når du intuitivt tænker på en pop op-boks, er det som regel kun de virkeligt irriterende, du kan huske. Men langt de fleste pop op-bokse passerer dig ganske ubemærket og er der som en hjælp og støtte, for eksempel når Word spørger, om du vil gemme et dokument, inden du lukker det. Det samme gør sig gældende her, fordi der på sundhed.dk opstår en oplagt anledning til at tage stilling,” forklarer Pelle Guldborg Hansen.

Medlem af Det Etiske Råd og professor i etik ved Aalborg Universitet Thomas Ploug forholder sig positiv over for tiltaget og så gerne, at den form for opfordring blev udbredt.

”Organdonation er et vigtigt område at opfordre til stillingtagen, og her har man direkte mulighed for at handle på opfordringen. Jeg kunne sagtens forestille mig, at man i det offentliges interaktion med borgerne opfordrede på en lignende måde i andre sammenhænge,” siger han og påpeger, at fordelen ved kampagnen er, at den ikke forsøger at presse folk i en specifik retning.

”Man kan diskutere, hvorvidt de danske sundhedsmyndigheder skal opfordre til en bestemt stillingtagen, men dybest set må vi alle være interesserede i, at man tager stilling. Styrken ved tiltaget er, at man ikke bliver opfordret til et bestemt valg, men bliver opfordret til at tage stilling,” fastslår Thomas Ploug.

I maj havde forsiden på sundhed.dk 380.000 sidevisninger, hvoraf knap 27.000 besøgende klikkede videre, da de blev mødt med pop-op boksen.

”Det er første gang, vi gør brug af nudging, og resultatet har været meget positivt. Vi har rigtig mange brugere hver måned, og når de ikke kan undgå at få en pop op-boks, sender det et stærkt signal om, at det er vigtigt at tage stilling,” siger direktør for sundhed.dk Morten Elbæk Petersen.

Han vil ikke afvise, at pop op-boksen igen finder vej til sundhed.dk

Den markante stigning i registreringer kan dog ikke entydigt tilskrives pop op-boksen, mener Bjørn Ursin Knudsen, der er fuldmægtig i Sundhedsstyrelsen.

”Vi kan ikke entydigt sige, at det er pop op-boksen, som har forårsaget stigningen i registreringer, for vi kan ikke adskille årsagerne til tilmeldingerne. Andre kampagner kan også have haft en indflydelse,” siger han og påpeger, at der ikke er noget, som tyder på, at pop op-boksen har medført et andet udfald til enten nej eller ja-siden end normalt, når folk tog stilling til organdonation.