Prøv avisen

Nu bliver jakken blå: "Symbolsk kastrering af postvæsenet"

”Vi mister noget nationalidentitet, for det røde postbud er et ikon for Danmark. Det er rigtig ærgerligt,” siger Otto Kjærgård, der er redaktør af Posthistorisk Tidsskrift. Foto: Jens Thaysen

Det røde danske postbud skifter farve og skal fremover være blåt som sine nordiske kolleger. Dermed forsvinder et nationalklenodie

I mere end 150 år har danske postbude båret deres klassiske røde farve – postkasserød. Men sådan bliver det ikke fremover. Postbudene skifter nu de røde uniformer ud med blå. De skal ligne kollegerne i den skandinaviske koncern, der ejer postvæsenet.

Sammen med den røde uniform går et nationalklenodie tabt, mener blandt andre Otto Kjærgård, der er redaktør af Posthistorisk Tidsskrift.

”Vi mister noget nationalidentitet, for det røde postbud er et ikon for Danmark. Det er rigtig ærgerligt,” siger han.

Jane Sandberg, museumsdirektør på Enigma – Museum for Post, Tele og Kommunikation, forstår godt, at uniformsskiftet får folk til at reagere. Alene det, at postbuddet er en central figur i Morten Korchs film, vidner om, at det røde postbud hører hjemme i vores nationale selvforståelse, mener hun:

”Det er en afsked med noget, der var engang, og som hører med til nationalbilledet.”

Historisk set har postbuddet været den, der binder landet sammen. I takt med industrialiseringen flyttede folk fra land til by, og postbuddet blev det fysiske billede på kontakten mellem familiemedlemmer, som nu for første gang var blevet spredt fra hinanden.

”Det røde postbud er noget, folk føler, altid har været en del af danmarksbilledet,” siger Jane Sandberg.

Men faktisk har postbuddet ikke altid været rødt. Vi skal ikke længere tilbage end til 1979, før landpostbuddet havde en sort uniform.

”Derfor er det lidt sjovt, at folk reagerer så kraftigt,” siger hun.

Den røde farve i postjakken stammer fra Christian IV, der oprettede postvæsenet. Det skete i 1624, hvor det oldenborgske kongehus regerede. Dets våbenskjold var rødt og gult, og da postbuddet var tjenestemand med kongelig udnævnelse, skulle det afspejle sig tydeligt i hans uniform.

Men det formilder ikke den arkitektur- og designinteresserede forfatter, journalist og debattør Peter Olesen.

”Hele den tankegang, der ligger bag, giver mig kvalme. Det er en symbolsk kastrering af det danske postvæsen. Man ser stort på signalværdien og traditionerne, fordi økonomien er vigtigere. Det er frækt,” siger han.

I et effektiviseringsgreb blev Post Danmark i 2009 lagt sammen med det svenske postvæsen, hvor svenskerne har flertallet af aktierne, og virksomheden hedder nu PostNord.

”Jeg holder meget af de svenskere, jeg kender, og jeg holder meget af farven blå. Men jeg kan ikke lide den underlæggelse og standardisering, det handler om,” siger Peter Olesen.

Spørger man i Post Danmark, handler den nye tøjstil kun indirekte om penge.

”Vi kunne godt vælge at have røde uniformer i Danmark og gule i Sverige og styre det indkøbsmæssigt. Men vi ensretter det for at fortælle en historie om, at PostNord er én virksomhed,” siger den administrerende direktør i PostNord Danmark, Peter Kjær Jensen.

Det skal hjælpe Post Danmark til at konkurrere med andre postservices, som er tilpasset et marked, der snarere end breve bringer tøj, sko og madvarer ud. Det er ”brandbuilding”, som direktøren siger, for at gøre firmaet ”bæredygtigt”.

Men er det røde postbud, som vi kender fra film, sange og sågar fra selve motivet på postkortet, ikke i forvejen et af Danmarks stærkeste brands?

”Jo, og det er en balance. Vi skal have fortalt en historie om PostNord uden at smide arvegodset over bord. Og derfor gør vi det ikke i et Big Bang, men skifter tingene ud over tid,” siger Peter Kjær Jensen.

Post Danmark beholder det danske posthorn som logo og bevarer postkasserne i den gamle postkasserøde farve.

Det røde postbud er ude i snesjappet vinteren 1969.
Postbud på Strøget i København. Foto: Scanpix
Postbud Michael Hindskov i PostNord-uniform omdeler breve. Foto: JONAS AHLSTROM