Prøv avisen

Få muslimer fritages fra kristendom

Modelfoto. Foto: Ritzau Scanpix/Iris

Koranen sætter ingen hindring for, at muslimske børn kan have kristendomskundskab i skolen, fastslår imam

Selv om folkeskoleloven giver dem ret til fritagelse, modtager langt hovedparten af landets muslimske skole-elever undervisning i kristendomskundskab ligesom alle andre elever.

På enkelte skoler med meget høje koncentrationer af muslimer er der dog mange fritagelser, som blandt andet skyldes, at forældrene er uoplyste om, hvad faget går ud på.

Det fremgår af en undersøgelse fra Københavns Kommune samt en rund-ringning landet over til skoler med mange indvandrere, som Kristeligt Dagblad har foretaget.

I flere af de københavnske omegnskommuner som Brøndby, Albertslund, Herlev og Rødovre er der mellem 20 og 30 procent indvandrere i skolerne, og heraf har hovedparten muslimsk baggrund. Alligevel er det i disse kommuner kun enkelte elever, der bliver fritaget.

- Jeg vil skyde på, at i to skoleklasser er der sammenlagt én elev, der bliver fritaget. Når bare vi forklarer, at undervisningen ikke er forkyndende, har muslimer intet imod kristendom, siger skoleinspektør Palle Kristensen fra Søholtskolen i Brøndby.

Samme tendens viste en undersøgelse, som Københavns Kommune gennemførte i fjor. Ifølge undersøgelsen modtager næsten alle Københavns tosprogede elever undervisning i kristendomskundskab, idet kun to procent bliver fritaget.

Et eksempel på de københavnske skolers evne til at åbne kristendomsfaget for alle religioner er Rådmandsgades Skole på Nørrebro, hvor 80 procent af 400 elever har anden etnisk baggrund end dansk, men hvor kun fire elever er fritaget.

Andre steder i landet findes der dog skoler, hvor hovedparten af de muslimske elever bliver fritaget. Dette gælder blandt andet Nordgårdskolen i Århus og Humlehaveskolen i Odense, som har henholdsvis 99 og 95 procent indvandrerbørn. Begge steder er holdningen, at skolen ikke kan tvinge børnene til at have kristendom, og fritagelserne derfor ikke kan forhindres.

Kulturformidlende

Men på H.C. Andersen Skolen i Odense, som ligger i Vollsmose-kvareret kun tre en halv kilometer fra Humlehaveskolen, er holdningen en anden. Og selv om halvdelen af skolens elever er muslimer, bliver slet ingen elever fritaget fra kristendomskundskab på H.C. Andersen Skolen.

- Vi er en ny skole og har fra begyndelsen haft held til at lægge en linje, der går ud på, at vi fortæller forældrene, at vi ikke ønsker fritagelser, og at det i øvrigt er et rent kulturformidlende fag. Desuden har vi slet ikke skemaer. Derfor er der heller ikke et skema, der står »kristendomskundskab« på. Det indgår i en fleksibel planlægning, forklarer viceskoleinspektør Jesper Mayerhofer.

Ifølge den muslimske imam Fatih Alev, er det udelukkende usikkerhed, der får muslimske forældre til at fritage deres børn. Han slår nemlig fast, at Koranen ikke udtrykker nogen berøringsangst over for, at muslimske børn lærer om kristendom.

- Hvis forældrene ikke føler, de har undervist deres børn godt nok i islam, er de bange for, at børnene skal blive tiltrukket af kristendommen, hvis de gik til undervisningen. Hvis forældrene er bevidste om deres og barnets tro, er der ingen problemer med kristendomsundervisningen, siger Fatih Alev

FAKTA: