Facebook spiller en vigtig rolle i valgkampen

Man kan nå vælgerne på en anden måde i dag, end man kunne ved forrige valg, mener partisekretær. Flere partier er enige om, at sociale medier kommer til at fylde mere i den forestående valgkamp

Ved sidste valgkamp i 2011 var der en million danskere på Facebook, mens der i dag er over tre millioner, vurderer Venstres partisekretær Claus Richter.
Ved sidste valgkamp i 2011 var der en million danskere på Facebook, mens der i dag er over tre millioner, vurderer Venstres partisekretær Claus Richter.

Facebook, Twitter og Instagram. Opdateringer, tweets og billeder. I den kommende valgkamp kommer de sociale medier til at fylde som aldrig før. Det er de partier, som Ritzau har talt med, enige om. Især Facebook kommer i fokus.

Hos Venstre forklarer partisekretær Claus Richter, hvorfor Facebook er et vigtigt redskab.

”Ved sidste valgkamp i 2011 var der en million danskere på Facebook, mens der i dag er langt over tre millioner. Alene det gør, at der er en ny kommunikationskanal ud til vælgerne, som vi skal prioritere,” siger han og uddyber:

”Facebook er blevet et mobilt medie, fordi folk går på de sociale medier via deres mobiltelefoner og tablets. Det gjorde man ikke i 2011 i samme grad. Man kan nå vælgerne på en helt anden måde i dag.”

Mens Venstre er en af mastodonterne i dansk politik med et stort budget til valgkamp, så er sagen en anden for Alternativet, som forsøger at komme i Folketinget i første forsøg. For dem er de sociale medier altafgørende i den mission, siger partiets politiske leder, Uffe Elbæk.

”De sociale medier er fuldstændig afgørende for, om det lykkes for os at komme ind eller ej. Vi har et meget lille budget, så vi er nødt til at bruge de midler, der er billige, og det er de sociale medier,” siger den tidligere kulturminister for De Radikale.

Allerede da Elbæk deltog i valgkampen for fire år siden, var Facebook vigtig for ham.

”Jeg havde en direkte og ufiltreret kontakt til borgerne. Det er et digitalt forsamlingshus, hvor man kan få en ærlig og direkte dialog med folket,” siger Elbæk.

Hos Dansk Folkeparti er valgkampen allerede begyndt, selvom den ikke er det officielt endnu, siger pressechef Søren Søndergaard.

”Vi har sådan set optrappet til kampagnefart på sociale medier siden jul. Pia Kjærsgaard har lige rundet 100.000 følgere på Facebook, så hende bruger vi for eksempel som en stor informationskanal. Vi er hver dag aktive på sociale medier, og det vil naturligvis intensiveres yderligere under selve valgkampen,” siger han.

Facebook fylder også mest hos Socialdemokraterne, men partisekretær Lars Midtiby minder om ikke at undervurdere betydningen af Twitter.

”I en valgkamp er Facebook suverænt det vigtigste medie. Men vi skal ikke undervurdere Twitter, fordi mange journalister og meningsdannere, som kan være med til at præge og måske sætte dagsordenen i valgkampen, er på Twitter. Så Twitter er vigtig, men er på en andenplads og er ikke et massemedie, som Facebook er,” siger han.