Prøv avisen

FAKTA: Akuttelefonen 1813 modtager årligt 924.000 opkald

Region Hovedstadens akuttelefon får ny kritik fra statsrevisorerne, der slår ned på lange ventetider.

Statsrevisorerne kritiserer onsdag den i forvejen heftigt udskældte akuttelefon 1813.

Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at akuttelefonen i perioden fra 2014 til 2017 ikke har opfyldt målene for ventetider og kvalitet.

Få et overblik over akuttelefonen her:

* I Region Hovedstaden besluttede politikerne i 2013 at indføre et samlet visiteret akutberedskab med virkning fra 1. januar 2014. Beredskabet bestod i akuttelefonen 1813.

* Borgere skal ringe til 1813, når de har brug for hjælp uden for egen læges åbningstid, og hvis de har brug for at tage til akutmodtagelsen.

* Intentionen var at skabe et sammenhængende system og begrænse antallet af folk, der selv henvender sig på akutmodtagelser. Det skulle også nedbringe de ofte lange ventetider på akutmodtagelserne.

* Men akuttelefonen fik ikke en god start. Målsætningen var, at 90 procent skal have en medarbejder i røret, inden der er gået tre minutter. Desuden skal alle opkald være besvaret indenfor ti minutter.

* Men andelen af opkald, der er blevet besvaret inden for målsætningen, har svinget meget, konstaterer statsrevisorerne. Mangel på sygeplejersker og dårlig bemanding har været årsagen.

* Akuttelefonen modtager cirka 924.000 opkald årligt. Udgifterne var sidste år på 172 millioner kroner.

Kilder: Statsrevisorerne, Region Hovedstaden, Ritzau.