Falske nyheder kan skade forholdet til Kina

En kinesisk studerende i Danmark har udbredt en historie på nettet om, at den danske stat og militæret har beslaglagt 250.000 ansigtsmasker beregnet til det corunaplagede Kina. Men sagen er en ganske anden

Kinesisk student påstår, at en kvart million mundbind, der skulle have været i Kina, er blevet slaglagt af den danske stat. Men det er falske nyheder og yderst problematisk, da det kan skade forholdet til Kina.
Kinesisk student påstår, at en kvart million mundbind, der skulle have været i Kina, er blevet slaglagt af den danske stat. Men det er falske nyheder og yderst problematisk, da det kan skade forholdet til Kina. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix.

Ansigtsmasker er blevet en særdeles eftertragtet vare i den seneste tid. Og ikke kun i Kina, hvor man kæmper for at inddæmme spredningen af corona-smitten.

Det mærker man hos de to danske firmaer, Abena og Airstore, der sælger ansigtsmasker og i den forløbne uge er blevet bestormet med forespørgsler om levering af masker, ikke mindst fra kineserne. Men også fra resten af verden, hvor folk frygter at blive ramt.

Derfor lyder det bestemt ikke godt, at den danske stat og militæret har beslaglagt en kvart million masker, som kinesiske studerende havde bestilt hos danske firmaer til levering i Kina. Men det er, hvad en kinesisk studerende forleden skrev i et opslag på den kinesiske version af det sociale medie Twitter, Douban.

”Hver maske kunne redde et liv i Kina”, som den studerende skrev.

Men opslaget har ikke hold i virkeligheden, lyder det blandt andet fra den herboende kinesiske direktør, Wen Jia, der er ejer af den ene af de danske virksomheder, Airstore, som den kinesiske studerende nævner i sit tweet.

”Jeg har derfor kontaktet den studerende og bedt ham fjerne sit opslag. Og nu kontakter jeg ham igen,” siger Wen Jia, der håber, at den studerende vil følge hans opfordring.

”Vi er i en højspændt situation, og vi har ikke brug for at forværre forholdet mellem Kina og Danmark, som et sådant tweet risikerer at gøre. Tværtimod er den kinesiske befolkning meget glad for den hjælp, de har fået fra os,” siger Wen Jia.

Airstore sælger normalt omkring 3000 masker om ugen, men har i den seneste uge oplevet en massiv efterspørgsel og har derfor solgt cirka 480.000 masker. Primært til kineserne, hvor mange af maskerne er doneret gratis eller solgt uden fortjeneste.

”Udfordringen er desværre nu, at vore lagre er ved at være tomme og nok vil være det indtil juni. For vi køber selv maskerne hos det danske firma Abena, men de får deres masker fra kinesiske fabrikker, der netop ligger i coronaplagede områder, og det rammer produktionen,” fortæller Wen Jia, der mener, at det må være denne situation, som den studerende har misforstået.

Hos Abena, fortæller divisionsdirektør Jens Rønn Olesen, at virksomheden netop har indført en såkaldt force majeure, som betyder, at Abena i den akutte mangelsituation kun er forpligtet til at overholde de leverancer af ansigtsmasker, som firmaet allerede har kontrakter på. Hvilket primært er kontrakter med det danske sundhedsvæsen.

”Siden sidste mandag er vi blevet bestormet med forespørgsler og ordrer på ansigtsmasker. Men da vores forsyningsvirksomheder netop ligger i de coronaplagede områder i Kina, så ser det svært ud med vores bestillinger. Vi får ingen bekræftelse på de ordrer, vi sender af sted til de kinesiske virksomheder. Vi koncentrerer os derfor om de ordrer, vi allerede har fra vores kontraktkunder. Og ikke engang over for dem kan vi garantere den ønskede leverance,” siger Jens Rønn Olesen, der derfor også ønsker at understrege, at dette overhovedet intet har at gøre med den danske stat eller militæret, sådan som den kinesiske studerende ellers skrev i sit tweet.