Farvel, digitale kamera: Interessen for analoge fotografier er eksploderet

Flere og flere bekender sig til det analoge foto. Særligt unge søger efter en anden form for ærlighed i en digitaliseret verden, siger ekspert

Med det analoge fotografi er der kommet en anden ærlighed ind i de unges selvfortællinger, mener en ekspert.
Med det analoge fotografi er der kommet en anden ærlighed ind i de unges selvfortællinger, mener en ekspert. . Foto: Arandy westfall/Unsplash.

Stil jer på række. Sig appelsiiiiin. Smil nu, ven. Knips. Og så måtte man ellers pænt vente, hvis ikke måneder, så i hvert fald flere uger på endelig at få minderne om den lune forårsdag i sine hænder.

Den virkelighed husker de fleste læsere nok. Først skulle fotografiet tages, siden skulle filmrullen, som i øvrigt kun indeholdt et begrænset antal af skud, forstørres i et mørkekammer og til sidst fremkaldes.

Så kom digitalkameraet til, hvor billedet blev registreret elektronisk i stedet for på film. Det kunne næsten ikke blive mere smart. Eller... det var lige indtil smartphonen kom ind fra højre. Med den kunne alle knipse billeder, som de ville, og de analoge fotos med deres langsommelige fremkaldelsesproces blev spået døde inden årtiet var omme.

Men nu vil vi tilsyneladende gerne vente på minderne igen. Interessen for analoge fotografier er eksploderet de seneste år. Det kan man blandt andet se på det sociale medie Instagram, hvor hashtag som #filmisnotdead (på dansk: Filmfotografi er ikke død) og #analog er blevet brugt over 22 og 14 millioner gange.

En af dem, som netop deler sine analoge skud på de sociale medier, er den danske fotograf Petra Kleis. Filmfotografiet er langt det smukkeste, mener hun, og fremhæver stofligheden, tonerne og uforudsigeligheden ved det analoge som grunden til den voksende interesse:

"Vi bliver bombarderet med perfekthed, og så kommer det analoge ind fra højre, hvor der er plads til de små fejl. Følelsen af at vente på, at noget bliver fremkaldt, bringer minder frem for de fleste, og så er der hele glæden ved at se, hvad man har skudt. Magien er for længst forsvundet fra de elendige iPhone-billeder," siger Petra Kleis.

Og det er ikke en tilfældighed, at det analoge fotografi vinder frem netop nu, forklarer Julia Lahme, der er etnolog og direktør i sit eget kommunikationsfirma.

"Lige nu ser vi en tendens, hvor mange mennesker begynder at få øjnene op for den analoge kommunikation. Vi printer mere papir, vi udgiver flere bøger og køber flere vinylplader. Hvor det førhen var det digitale, som virkede luksuriøst på os, er det nu det analoge, som giver os en helt særlig følelse af luksus," siger Julia Lahme, der beskriver det analoge fotos kernepublikum som unge mennesker fra 18 til 28 år, der bor i de større byer og har tiden til at udforske.

Med det analoge fotografi er der kommet en anden ærlighed ind i de unges selvfortællinger, mener trendforskeren. Det er nemlig en del af charmen, at man ikke ved, hvad man kan forvente med de analoge fotos:

"Alle kan tage et godt billede med en telefon, men det er faktisk langt sværere at tage et godt billede med et ganske almindeligt analogt kamera, og når det er taget, kan du ikke gøre det om. I vores kulturelle strømning kan man ellers lave alting om. Derfor forpligter det på en helt anden måde at få fremkaldt billeder. Det føles mere ærligt og sårbart for de unge," siger Julia Lahme.

Og der er en dyb pointe med, at de analoge fotos er "uden filter", som trendforskeren bemærker.

"Der kommer heller ikke et digitalt filter på bagefter. Photoshop er dømt helt ude - både i modebrancen og fotokunsten. Det er alt sammen en reaktion på en meget digitaliseret verden og al den tid og energi, vi har brugt på skærme de seneste mange år."