Prøv avisen

FDM: Ny parkeringsregel udløser bøderegn

En ny præcisering af parkeringsreglerne fastslår, at bilister risikerer en parkeringsafgift, hvis bilen ikke holder sig inden for kantlinjen i en parkeringsbane. Også selv om parkeringsbanen ikke er bred nok. Foto: /ritzau/Johansen Linda

En præcisering af parkeringsreglerne kan føre til, at flere får parkeringsbøder, selv når de tror, de har parkeret lovligt. Det forudser i hvert fald FDM.

Det kan komme til at udløse flere bøder, når bilister ikke formår at holde sig fuldstændig indenfor stregerne, når de parkerer på offentlige veje.

Hos bilejernes interesseorganisation, FDM, frygter man i hvert fald en regulær bøderegn og gør derfor i øjeblikket medlemmerne opmærksom på, at en række parkeringsregler fra årsskiftet er blevet præciseret.

FDM vurderer, at en parkering på selve den brede kantlinje, som afmærker parkeringsbaner langs offentlige veje, nu er nok til at udløse en bøde.

Juridisk konsulent i FDM Dennis Lange henviser til den seneste bekendtgørelse om vejafmærkning, hvor det er blevet præciseret, at parkering i parkeringsbaner skal ske "på den del af arealet, hvor der ikke er markering af bred kantlinje".

Det er ifølge Dennis Lange det samme som at sige, at stregerne ikke må overskrides.

- Så hvis bilens dæk kommer til at røre stregerne, er det per definition en ulovlig parkering, siger han.

Problemet er ifølge FDM, at det mange steder er fysisk umuligt at undgå at holde på kantlinjen og dermed kunne parkere lovligt.

Han nævner, at der for eksempel på Sønderjyllands Allé på Frederiksberg og i en række andre kommuner er for smalt at parkere lovligt i nogle parkeringsbaner.

- Derfor synes vi, at det er lidt tosset at gå ud og kriminalisere en parkering i eksisterende parkeringsbaner, siger Dennis Lange.

Hos Vejdirektoratet vil chefkonsulent Ivan Skaaning ikke afvise, at præciseringen kan føre til flere bøder, selv om reglerne sådan set ikke er nye.

- Af pædagogiske årsager har man valgt at præcisere, at man af hensyn til andre trafikanters sikkerhed ikke må parkere på kantlinjen i de parkeringsbaner, der er indrettet langs vejene. Det er ikke nyt.

- Men jeg vil ikke udelukke, at det vil sætte fokus på reglen, selv om jeg ikke tror, at parkeringsvagter vil rende rundt med den nye bekendtgørelse i lommen, siger han.

Han henviser til, at færdselsloven blandt andet giver parkeringsmyndigheder mulighed for at "prioritere deres indsats".

Og på Frederiksberg behøver man da heller ikke at frygte flere bøder med de nye regler, fortæller parkeringschef Stefan Rasmussen, Frederiksberg Kommune.

- Jeg er ret sikker på, at vi ikke vil håndhæve reglen så hårdt, at de får en afgift, når de rammer stregen.

- Vi har tidligere haft hjemmel til at skrive, at det udløser en afgift, hvis et hjulsæt har overskredet kantlinjen og dermed befinder sig på cykelstien, da det i så fald kan medføre en farlig situation.

- Det har vi tænkt os at fortsætte med, og det er også efter min vurdering det, den her præcisering er møntet mod, siger Stefan Rasmussen.

I bekendtgørelsen om køretøjers bredde fremgår det i dag, at et køretøj ikke må have en bredde, der overstiger 2,55 meter.

Derfor havde FDM gerne set, at de nye regler blev fulgt op med et krav om, at parkeringsbaner som minimum skal være 2,60 meter brede, så der er plads til bilerne.

Det kunne man ifølge Vejdirektoratet ikke imødekomme, men det anbefales, at parkeringsbaner har en bredde, så biler kan holde sig inden for afmærkningen.

/ritzau/