Flere børn og unge tvivler på holocaust

Lærere oplever i stigende grad, at elever er påvirket af holocaustbenægtere på nettet

Stadig flere unge lader sig påvirke af holocaust-benægternes propaganda, blandt andet i forhold til antallet af dræbte i de nazistiske koncentrationslejre, såsom Auschwitz.
Stadig flere unge lader sig påvirke af holocaust-benægternes propaganda, blandt andet i forhold til antallet af dræbte i de nazistiske koncentrationslejre, såsom Auschwitz. Foto: Janek Skarzynski.

Når lærere i folkeskolen og gymnasiet skal undervise deres elever i Anden Verdenskrigs folkedrab, støder de på stadig flere elever, som slet ikke tror på, at det har fundet sted.

Eleverne støtter sig nemlig mere til internettet end til historiebøgerne, og derfor bliver de påvirket af de mange hjemmesider, som er skrevet af holocaustbenægtere.

Derfor lancerer Dansk Institut for Internationale Studiers (DIIS) afdeling for holocaust- og folkedrabsstudier i næste uge en ny hjemmeside, www.holocaust.dk, som skal fortælle sandheden om holocaust og advare eleverne mod at tro på holocaustbenægterne.

– Vi hører stadig oftere fra lærere, at de har haft oplevelser med elever, som anfægtede, at holocaust overhovedet har fundet sted, eller udfordrede lærerne på, om omfanget af folkedrabet var så stort, som der står i skole- bøgerne, siger Tine Brøndum, projektmedarbejder i DIIS.

Hun mener, at det bedste modtræk mod misinformationen er at sætte ind, hvor de unge søger deres informationer, nemlig på internettet.

Hun glæder sig derfor over, at det er lykkedes at tilkæmpe sig en adresse, som gør, at hjemmesiden står øverst på listen, når man søger på nøgleordet "holocaust" i søgemaskinen Google.

Lene Rasmussen er historielærer på Sanderum Skole i Odense og tidligere mangeårig formand for de danske historielærere.

Hun har personligt haft oplevelser med misinformerede elever og glæder sig derfor over initiativet.

– Det er et stort problem, at elever så vidt muligt undgår bøger og i stedet temmelig ukritisk søger deres oplysninger på internettet. For eksempel havde jeg en elev i 7. klasse, som fortalte, at hun havde fundet ud af, at Anne Frank slet ikke havde eksisteret, siger hun.

Lene Rasmussen mener ikke, at elevernes uvidenhed og ukritiske indstilling er særlig udtalt i forhold til holocaust. Tværtimod oplever hun en stor interesse for at lære om såvel Anden Verdenskrig som jødeforfølgelserne.

Tilsvarende vurderer Uffe Østergaard, professor ved CBS Handelshøjskolen i København og tidligere direktør for Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier, at problemerne med holocaustbenægter-hjemmesider viser "bagsiden af det demokratiske medie, som internettet er":

– Vi må gøre os klart, at vi har et medie, hvor alle kan komme til orde med alt, og der er intet andet at gøre end prøve at oplyse os ud af det. Men det handler ikke specifikt om, at skoleelever er uvidende om holocaust. Der er så meget andet, de heller ikke ved noget om.

mikkelsen@kristeligt-dagblad.dk

Danmark side 2

LEDER SIDE 16