Det er ikke juleguirlander, men bedetæpper og religiøse bøger i lyse træreoler, der fylder butikslokalet i Blågaardsgade på Nørrebro i København. Ved et skrivebord i hjørnet sidder frivillig Mohammed Peter Helnæs og skriver fondsansøgninger for at finde penge til tørkeramte på Afrikas Horn. I baglokalet arbejder Sarwa Hamid, der har en fortid som byplanlægger i Bagdad, med at udsende beretninger om forældreløse sponsorbørn i Afrika og Asien.
Danish Muslim Aid, der blev oprettet i 2005, er den største muslimske hjælpeorganisation herhjemme. Hovedkontoret består af tre skriveborde og computere i imam Abdul Wahid Pedersens religiøse boghandel på Nørrebro i København.
LÆS OGSÅ: Indsamling uden grænser
Ifølge Abdul Wahid Pedersen, der er den ene af kontorets to halvtidsansatte, fungerer Danish Muslim Aid som en humanitær organisation, som støtter på tværs af religiøse skel.
Sidste år blev der indsamlet otte millioner kroner, og det er en mangedobling af indtægter på få år. Danish Muslim Aid er også den eneste muslimske organisation, der er medlem af de humanitære foreningers brancheorganisation, ISOBRO, og der arbejdes i øjeblikket med planer om et samarbejde med den kristne hjælpeorganisation Danmission i den urolige North West Frontier Province i Pakistan.
Blandt nydanskere er der en voksende interesse for at hjælpe humanitært. Mange har familie i de fattige lande, og de vil gerne betale tilbage, siger Abdul Wahid Pedersen.
Et af flagskibene er et fadderskabsprogram for omkring 400 børn i blandt andet Afghanistan, Etiopien, Somalia, Tjetjenien, Uganda og Kurdistan.
Mange af vores hjælpeprojekter foregår i områder med muslimsk majoritet. Men vi hjælper ikke kun muslimer. Vi støtter også projekter for hinduer, buddhister og kristne i Burma, Indien og Pakistan, forklarer Abdul Wahid Pedersen.
I byen Beslan i Ossetien, der i 2004 var skueplads for en grusom skolemassakre, arbejder Danish Muslim for eksempel sammen med den lokale imam og organisationen Ruslands Mødre om et sponsorprogram for forældreløse børn i byen. Her er der lige så mange kristne som muslimske modtagere af hjælp.
Fordi vi er muslimer, kan vi komme mange steder, hvor hjælpeorganisationer ellers er afskåret fra at arbejde. Vi arbejder for eksempel i piratområderne i Somalia og støtter skoler for piger og drenge i den utilgængelige Kunarprovins i Afghanistan. Samtidig profilerer vi muslimer og Danmark positivt, fordi vi viser, at der faktisk er mange danske muslimer, som gerne vil hjælpe, lyder det fra Abdul Wahid Pedersen.
Iram Asif, der er ph.d.-stude-rende ved Københavns Universitet og forsker i folkelige udtryk for islam, forklarer, at Danish Muslim Aid er et udtryk for, at nydanskeres giverlyst er ved at blive mere organiseret.
Støtten til velgørenhed har altid været stærk i det muslimske miljø, og der har gennem årene været et væld af spontane indsamlinger organiseret af enkeltpersoner. For eksempel i forbindelse med jordskælvet i Pakistan. Men en organisation som Danish Muslim Aid giver mulighed for at lave en mere koordineret indsats, siger Iram Asif.
Ifølge programleder Henrik Sonne Petersen fra Danmission er det en fordel for den samlede nødhjælp, at danske muslimer laver deres egne indsamlinger.
Ligesom Danmission har et kristent grundlag, så har Danish Muslim Aid et muslimsk grundlag. Det afgørende er, at vi ikke kun hjælper kristne eller muslimer. Men at vi hjælper dem, der har et behov, siger Henrik Sonne Petersen.
Han henviser til de to organisationers planer om et fælles hjælpeprogram i det nordvestlige Pakistan.
Idéen er, at vi i samarbejde med lokale kristne og muslimske partnerorganisationer skal opbygge hjælpeprogrammer. Vi havde alle aftaler på plads i efteråret, men har måttet udskyde planerne på grund af sikkerhedsproblemer. Vi arbejder videre med idéen, for et samarbejde mellem muslimer og kristne kan styrke vores muligheder for at hjælpe, fortæller Henrik Sonne Petersen.