Flügger om stort pride-sponsorat: Vi er en farverig biks med højt til loftet

Malingvirksomheden Flügger er hovedsponsor ved årets pride-festival. Vi gør det ikke, fordi det er en god forretning, men fordi det skaber glæde hos ansatte og kunder, siger direktør

Flügger er hovedsponsor for lgbt-festivalen Copenhagen Pride.
Flügger er hovedsponsor for lgbt-festivalen Copenhagen Pride. Foto: William Fonteneau/Unsplash.

Det københavnske bybillede bliver fra i dag og én uge frem en anelse mere farverigt. Regnbueflagene vil nemlig vaje i stor stil under lgbt-festivalen Copenhagen Pride, som skal sætte fokus på seksuelle minoriteters rettigheder - en festival, som et stigende antal virksomheder også engagerer sig i, blandt andet malingvirksomheden Flügger. Spørgsmålet er: Hvorfor?

Sune Schnack, administrerende direktør i Flügger, hvorfor har I valgt at være hovedsponsor til Copenhagen Pride?

Vi gjorde det første gang sidste år, og der var det vigtigt for mig som ny CEO (administrerende direktør, red.) at lave et statement og vise, at det er noget, der er vigtigt for mig og for Flügger. Vi har altid været en farverig biks med højt til loftet, men sidste år tænkte vi, at det var på tide at arbejde lidt mere professionelt med de værdier, der kendetegner Pride: Frihed og lige ret for alle. Vi har blandt andet opdateret vores mangfoldighedspolitik, og så har vi en whistleblower-ordning på niveau med andre børsnoterede selskaber.

Hvorfor er det en vigtig opgave for en farvehandler?

Ligesom så mange andre virksomheder har vi brug for en mangfoldig arbejdsstyrke for at nå vores strategiske målsætninger. Vi har rigtigt mange forskellige typer af medarbejdere i forhold til kulturer og køn – også i vores bestyrelse og ledelse. Vi har også mange ordblinde. Jeg er selv ordblind, min far (Ulf Schnack, tidligere administrerende direktør, red.) er ordblind, og vores tidligere formand var ordblind. Vi synes selv, vi er en virksomhed, som står fint for mange af de værdier, der er forbundet med Pride, og derfor giver det mening for os.

Er det en god eller dårlig forretning at være hovedsponsor til Copenhagen Pride?

I maven føler jeg, at det er en god forretning, fordi jeg kan se, at det skaber en hel masse glæde blandt mine medarbejdere og kolleger. Jeg kan også se, at kunderne synes, det er moderne, at vi tør det her. Jeg er også glad for, at mange fra vores polske kontor har lyst til at være med i drag-bingo, som jeg også selv skal deltage i om en halv time. I forhold til det kommercielle er Pride ikke noget, der skaber salg lige nu, men ligesom med den grønne agenda er det noget, der nok skal blive en god forretning på den lange bane.

Kritikere taler om såkaldt rainbow-washing: At virksomheder kipper med regnbueflaget uden at følge ordene op med handling. Er det en kritik, I føler jer ramt af?

Den kritik har jeg ikke hørt endnu, og det må være, fordi folk synes, at det, vi siger og gør, er ordentligt. Vi forsøger heller ikke at overclaime Pride. Det er ikke sådan, at vi overskubber det igennem i for eksempel Rusland, dengang vi var til stede der. Men vi er ikke blege for at sige, at det er det, vi står for, og vi deler også budskabet på vores globale sociale medie-kanaler. Jeg har også haft regnbueflaget som baggrund på min egen LinkedIn-profil i lidt over et år. Vi har valgt at give den mest gas i Danmark, fordi det er vores største marked. Og det er ikke vores rolle at missionere eller politisere.

Copenhagen Pride skriver, at de bygger deres virke på en “intersektionel feministisk ideologi”, og at de anser “køn samt opfattelse af seksualitet som en social konstruktion”. Risikerer I i mangfoldighedens navn også at støtte, hvad nogle vil karakterisere som yderligtgående politiske budskaber?

Det er et meget højt lixtal, og det er nok dér, jeg typisk ryger af. De værdier, vi bakker op om, er dem, de fleste taler om og forbinder med Pride. Vi er selvfølgelig ikke ekstreme, men vi synes, det er en god idé at fejre, at alle er lige og har lige rettigheder, og at man ikke skal udsættes for diskrimination, uanset hvordan man ser ud, eller hvor man kommer fra.

Skal du selv deltage i Pride?

Ja, det skal jeg selvfølgelig. Jeg vil helt sikkert være at finde derude med gode venner, min bedre halvdel og mange af mine medarbejdere.

Sune Schnack, administrerende direktør i Flügger.
Sune Schnack, administrerende direktør i Flügger. Foto: Flügger