Prøv avisen

Forældre får hjælp til opdragelse over mobilen

Nu kan forældre få hjælp til opdragelse over mobilen. Foto: .

En ny mobiltjeneste skal hjælpe forældre, der er flove over at søge hjælp, når forholdet til teenagebørnene knaser. Den nye form for rådgivning er et udtryk for overfladiskhed, mener eksperter

Hvad tid skal min teenagesøn komme hjem fra fest? Er det i orden, at min datter vil melde sig til et realityshow?

En ny mobilportal gør det muligt for rådvilde forældre at få en hjælpende hånd til opdragelsen, lige når de står og behøver den.

Det er ungdomsskole- inspektør i Kolding Kommune John Madsen, der er idémanden bag den nye tjeneste, hvor forældre og andre omsorgspersoner via en mobiltelefon kan modtage videoklip til 10 kroner stykket, der besvarer en lang række spørgsmål om børn og unges liv.

John Madsen mener, at mange forældre er flove over at spørge venner, familie eller eksperter til råds, og at der derfor er behov for en mere anonym rådgivningstjeneste.

"Forældre i dag er blufærdige og vil ikke blotte sig. Med den her tjeneste er det ikke nødvendigt at fortælle andre, at man har været inde og hente en video på sin mobiltelefon," siger John Madsen, der har over 25 års psykologisk, pædagogisk og terapeutisk erfaring med børn og unge.

Han mener, at mobilportalen vil være et godt tilbud til travle forældre.

"Forældre i dag har metervis af bøger om opdragelse, men de har ikke tid til at læse dem, og det er mere som et statussymbol, at bøgerne står i reolen. Med mobiltjenesten kan de få et svar og en hjælp her og nu, hvad enten de sidder på McDonald?s eller sidder og venter på at skulle ind til en forældresamtale på barnets skole."

Familiepsykolog og tidligere formand for Børns Vilkår John Halse mener dog, at den hjælp, forældre kan få gennem den nye mobiltjeneste, er alt for overfladisk og generel.

"Jeg tror ikke på den her idé, for mediet egner sig ikke til nuanceringer, og forældrene har ikke mulighed for at indgå i en dialog med rådgiveren. Hvis vi skal betjene os af de elektroniske medier, er vi nødt til at benytte os af andet end envejskommunikation," siger John Halse.

Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Hansen ser den nye mobiltjeneste som et udtryk for, at vi i dag tror, at moderne elektroniske hjælpemidler er svaret på alt.

"Vi er holdt op med at stole på det, der falder os naturligt. Vi har jo opdraget børn i århundreder, men nu er livet blevet så komplekst, at vi hele tiden skal spørge eksperter til råds. Det, synes jeg, er bekymrende. Det er efterhånden blevet sådan, at vi behøver eksperters råd bare for at træde dagligdagens trin," siger hun.

skovhoej@k.dk