Forbrugerråd vil have elregninger der er til at forstå

Det skal være nemmere at aflæse sin elregning, siger Forbrugerrådet Tænk på baggrund af stigning i klagesager.

Stigende fokus på elmarkedet har afsløret store udfordringer for forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk, der har udarbejdet et politisk udspil. Her foreslås det blandt andet at tydeliggøre elpriserne og stille krav om, at selskabernes priser skal oplyses
Stigende fokus på elmarkedet har afsløret store udfordringer for forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk, der har udarbejdet et politisk udspil. Her foreslås det blandt andet at tydeliggøre elpriserne og stille krav om, at selskabernes priser skal oplyses . Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix.

Elregninger er for svære at afkode. Det skyldes blandt andet, at ellers sammenlignelige produkter bliver kaldt forskellige navne på tværs af selskaber.

Derfor bør branchen standardisere og forsimple forbrugernes elregninger.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, der i et nyt udspil giver 20 forslag til bedre vilkår for el-, gas- og fjernvarmekunder.

- Regningerne skal indeholde de vigtigste nøgleoplysninger, herunder spottillæg per kilowatt-time, der muliggør reel sammenligning på tværs af elselskaberne.

- Derudover skal detaljerede forbrugs- og prisoplysninger være lettilgængelige for den gruppe af forbrugere, der gerne vil dykke ned i deres forbrug. For eksempel via elselskabernes selvbetjeningsløsninger, lyder det i et af forslagene.

Derudover bør branchen gå i gang med at ensarte betegnelser for elprodukter, priser og gebyrer på tværs af selskaber.

Produktnavne som "flex-el", "variabel el" og "grøn el" kan forvirre forbrugerne. Det gør det svært at gennemskue for eksempel produktets klimaaftryk.

Baggrunden for udspillet er tal fra Ankenævnet på Energiområdet og fra forbrugerrådet. De viser en stigning i klagesager over energiselskaber.

I Ankenævnet på Energiområdet oprettede man 428 sager i 2022. Det er mere end dobbelt så mange sager som i 2021, hvor der var 186 i 2021, skriver Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådets egen rådgivning modtog desuden mere end tre gange så mange henvendelser fra forbrugere om energi i 2022 sammenlignet med året inden.

- I takt med at priserne steg i 2022, er det væltet frem med problemsager for både virksomheder og myndigheder.

- Det er blevet tydeligt, at det er svært at være forbruger af energi og for eksempel helt grundlæggende at få oplyst priser og komme i kontakt med sit selskab, når man har spørgsmål, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk Mads Reinholdt i en pressemeddelelse.

Organisationen foreslår også at indføre bevilling til at oprette og drive elselskaber.

Over for Jyllands-Posten kalder Mads Reinholdt det "lidt Wild West-agtigt, at to gode venner i en etværelseslejlighed kan slå et selskab op, hive en masse kunder ind, behandle dem dårligt og derefter sælge dem videre – og endda lave en god forretning ud af det".

Derudover bør forbrugerne som udgangspunkt altid betale for deres faktiske elforbrug, medmindre de selv aktivt tilvælger acontobetaling, foreslår Tænk.

I næste uge fremsættes et lovforslag på området. Det siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) til Jyllands-Posten i et skriftligt svar.

Det skal indføre mulighed for fængselsstraf ved grove og systematiske overtrædelser af markedsføringsloven.

/ritzau/