Forsker: Kønsneutrale Barbiedukker giver børn en mere rummelig forståelse af køn

En ny kollektion af kønsneutrale Barbiedukker er havnet på de amerikanske butikshylder. Dukkerne skal afspejle vores kultur og kunne leges med af både piger og drenge. Men dukkeleg er stadig forbeholdt piger, og det vil ikke ændre sig, fordi dukkerne er kønsløse, mener forskere

Der er flere hættetrøjer og uldbukser og færre lyserøde balkjoler at finde i den nye kønsneutrale Barbie-kollektion. "Jeg spændt på at se, om piger i 6-8 års alderen vil tage imod det," siger kønsforsker Karen Sjørup.
Der er flere hættetrøjer og uldbukser og færre lyserøde balkjoler at finde i den nye kønsneutrale Barbie-kollektion. "Jeg spændt på at se, om piger i 6-8 års alderen vil tage imod det," siger kønsforsker Karen Sjørup. Foto: Mattel 2019.

Grå uldbukser og en hvid t-shirt eller glat pagehår og cowboy-bukser med huller på knæet. Det lyder ikke umiddelbart som udseendet på en Barbiedukke – men det bliver det fremover.

Legetøjsfirmaet Mattel, der står bag den originale Barbiedukke, har nemlig lanceret en kønsneutral dukkekollektion, der giver børn mulighed for selv at eksperimentere med dukkernes køn og identitet. Dukkelinjen består af klassisk maskulint, feminint og kønsneutralt tøj og tilhørende dukker med forskellige hudtoner og hårlængder.

Udviklingen af de nye kønsneutrale dukker glæder kønsforsker på Roskilde Universitet Karen Sjørup.

“Jeg synes, det er svært at begræde den udvikling. Når børnene leger med køn, så udvikler de også deres egen identitet. Børnene kan udtrykke sig ved en større grad af kreativitet, fordi de selv kan sammensætte dukkerne, som de vil. Og det kan bidrage til, at de udvikler en rummelig forståelse af køn,” siger hun.

Lektor ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet Jo Krøjer er enig i, at lanceringen af dukkerne afspejler vores kultur. Men hun mener ikke, at legetøjsgiganten har formået at producere et kønsneutralt produkt.

“Hvis vi skulle tale om kønsneutralt legetøj i egentlig forstand, skulle legetøjsproducenterne og forbrugerne ikke opfatte køn som værende en betydningsfuld faktor eller sorteringsmekanisme, der afgør, at nogle skal lege med ét produkt og andre med et andet. Men med Barbiedukken er det tydeligt, at køn er væsentligt.”

I en pressemeddelelse skriver legetøjsfirmaet, at formålet med de kønsløse dukker er at opfordre folk til at udvide horisonten vedrørende dukke-legetøj, fordi alle børn – uanset køn – kan få noget ud af at lege med dukker. Men påstanden om, at Barbie-dukkerne er kønsneutrale, køber lektor Jo Krøjer ikke.

”De nye dukker repræsenterer præcis samme form for leg som den eksisterende Barbiedukke. De opfordrer til en legeform, som handler om at pynte den kvindelige krop og fremtoning og generelt tage sig indtagende ud. Dukkerne kommer til at blive købt og givet til piger. At man kan skifte mellem forskellige slags tøj og selv vælge, om håret skal være langt eller kort, ændrer ikke ved den grundlæggende legefunktion, som er, at det er en leg, piger forventes at lege,” siger hun og understreger, at børn ikke risikerer at blive forvirrede over deres eget køn eller seksualitet ved at lege med dukkerne.

Kønsforsker Karen Sjørup er enig i, at dukkerne primært appellerer til piger, men mener samtidig, at legetøjsfirmaets intention er at tilpasse sig samfundets udvikling.

“De kønsneutrale dukker er et udtryk for, at legetøjsverdenen forsøger at tilpasse sig den virkelighed, vi lever i. En virkelighed, hvor kønspolitik i høj grad er på dagsordenen. Men det er også et udtryk for, at markedet er begyndt at åbne sig for alternativer til de klassiske dukker. Blandt andet fordi der er så meget fokus på LGBT-bevægelsen,” siger hun.

Karen Sjørup sammenligner de kønsneutrale dukkers påklædning med den unge miljøaktivist Gretha Thunberg, som gerne iklæder sig genbrugstøj og har minimalt stylet hår. Hun er i tvivl om, hvorvidt det appellerer til små piger i samme grad som meget af det andet farvestrålende legetøj på hylderne.

“Der er ikke nogen kæmpestore lyserøde balkjoler, som Barbier ellers var kendt for før i tiden. Tøjet i den nye kollektion er mere afdæmpet og mere ovre i genbrugstøj-afdelingen, og det er jeg spændt på at se, om piger i 6-8 års alderen vil tage imod. Det er jo ikke til at sige, om de nye dukker bliver en dødssejler. Det kan de sagtens blive, men det er iøjenfaldende og nyt – og det nye er i hvert fald noget, der appellerer til børn,” siger Karen Sjørup.

Den nye Barbie-kollektion forventes at blive solgt i danske butikker, og et dukkesæt kommer til at koste omkring 300 kroner.