Forsker: Usaglig kritik på baggrund af udpluk og citater

Det er ærgerligt, at de to forfattere rejser en vigtig debat på et usagligt grundlag, siger professor Peter Hervik fra Aalborg Universitet

Jeg har i min forskning påvist et historisk forløb, hvor der i stigende grad er nogle borgere, som bliver set som uforenelige med danskhed, men det er ikke det samme som at sige, at der er udbredt racisme i Danmark, siger professor Peter Hervik fra Aalborg Universitet
Jeg har i min forskning påvist et historisk forløb, hvor der i stigende grad er nogle borgere, som bliver set som uforenelige med danskhed, men det er ikke det samme som at sige, at der er udbredt racisme i Danmark, siger professor Peter Hervik fra Aalborg Universitet. Foto: Lars Bahl.

Professor Peter Hervik, i den ny bog Er danskerne racister indvandrerforskningens problemer kritiseres du for at konkludere, at der er racistiske strømninger blandt danskere. Blandt andet henviser bogen til et forskningsprojekt fra 1990, hvor du interviewer en politimand, der ville være ked af at få en mørklødet svigersøn. Er det korrekt, at du på den baggrund konkluderer, at der er racistiske strømninger i Danmark?

Nej. Politimanden fortæller, at han handler neutralt i sit job. Men han fortæller også, at hvis han fik en sort amerikaner i familien, ville det vende sig i maven på ham. Det er ikke racisme, men et element i racisme. Det er først i det øjeblik, han begynder at praktisere en forskelsbehandling af mennesker med eksempelvis en anden hudfarve i sit job, at man kan tale om racisme. Jeg har i min forskning påvist et historisk forløb, hvor der i stigende grad er nogle borgere, som bliver set som uforenelige med danskhed, men det er ikke det samme som at sige, at der er udbredt racisme i Danmark.

Har forfatterne ikke ret i, at indvandrerforskningen har en tendens til at konkludere, at mange danskere er fremmedfjendtlige?

Debatten er vigtig. Men det er synd, at de to forfattere rejser diskussionen på et underlødigt grundlag. De konkluderer på baggrund af udpluk og citater fra forskere. I stedet kunne de enten selv have lavet en undersøgelse, eller de kunne have lavet videnskabelige analyser af andre forskeres metoder og indhold. Jeg synes, at stort set alle de forskere, jeg kender til, har en nuanceret tilgang til emnet. De kan sagtens se værdier, de går ind for, og værdier, de tager afstand fra, i forbindelse med indvandrere.