Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Spørgsmål & svar

Leder på muslimsk friskole: Forældre har ønsket at bevare tyrkisk kultur

Jeg har ikke nogen viden om den enkeltes holdninger, herunder den enkeltes holdning til den ene eller anden bevægelse, siger skoleleder på Selam Privatskole, Henrik Sørensen, om de ansattes ideologisk tilknytning til Milli Görüs-bevægelsen. Foto: Mikkel Khan Tariq, Polfoto/ritzau

Selam Privatskoles lokaler i Aarhus er ejet af fond, hvis ledende figurer har bånd til islamistisk bevægelse. Skoleleder Henrik Sørensen afviser dog, at Selam Privatskole er underlagt fonden og dens holdninger

Ifølge en aktindsigt foretaget hos Styrelsen for Kvalitet og Undervisning under Undervisningsministeriet har en person skrevet til ministeriet, at Selam Privatskole tvinger piger til at bære tørklæde. Er det rigtigt?

Nej, det er det ikke. Hos os er det frivilligt, om man bærer tørklæde.

Hvorfor tror du så, at en person uopfordret henvender sig til Undervisningsministeriet med sådan en henvendelse?

Vi har flere gange været under tematisk tilsyn hos ministeriet. Og flere gange har det været på grund af årsager, vi ikke har kunnet genkende. Der kan ligge mange overvejelser bag den slags henvendelser. Der kan være saglige og sunde overvejelser, men det kan også være nogle, der ønsker at skade skolen.

Grunden til, at I kom under tilsyn fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, var, at en anonym person havde skrevet til Undervisningsministeriet, at Selam Privatskole udeblev fra et aftalt censorfordelingsmøde og derefter fandt censorer fra Vejle Privatskole, hvis ejendom ligesom jeres er ejet af DIKEV Fonden, der har tråde til Milli Görüs-bevægelsen. Er det rigtigt, at I indhentede censorer fra en skole med samme tilknytning til DIKEV Fonden som jeres?

Ja, men nu sætter du det lidt på spidsen. Vi samarbejder med alle andre privatskoler i Aarhus, når det handler om at fordele censorer. Det gør vi også med folkeskolen. Når vi har haft et samarbejde med Vejle Privatskole, var det fordi, at de skulle have elever i niende klasse, og det var nyt for dem, da det er en relativt ny skole. I den forbindelse talte vi så om, at vi fik en censor fra dem, der dermed fik erfaring. Det er helt naturligt.

Så det handler ikke om, at I har ideologisk slægtskab med Vejle Privatskole?

Vores ejendom er ejet af DIKEV Fonden. De udlejer, og vi er lejer. Dermed er det ikke et ideologisk slægtskab. Den sammenkædning kan jeg ikke se.

DIKEV Fonden har tråde til Milli Görus-bevægelsen på den måde, at formanden talte ved Milli Görüs’ seneste møde i Danmark i år. Dirigenten ved deres årsmøder er formand for Dansk Islamisk Trossamfund, og andre ledende folk i DIKEV Fonden sympatiserer med Milli Görüs-bevægelsen. Har deres ideologiske kompas nogen betydning for jeres skole?

Vi er ikke under DIKEV Fonden og har ingen anden tilkytning til fonden, andet end at vi udlejer igennem den. Vi er ikke underlagt DIKEV Fonden og deres holdninger, og jeg har heller ikke kendskab til, om DIKEV Fonden skulle have slægtskab til en anden organisation. Det er ikke nogen udefra, der har indflydelse på vores skole. Som almindelig skoleleder har jeg fuld bestemmelsesret og over mig er bestyrelsen, der træffer beslutninger med almindeligt flertal.

Af jeres vedtægter fremgår det, at der optræder medlemmer fra Aarhus Ungdoms- og Kulturforening, der har samme adresse som Aarhus Islamisk Menighed, og fra Vejle Ungdoms- og Kulturforening i bestyrelsen. Begge foreninger har samme adresse som menigheder under Dansk Islamisk Trossamfund, som er en del af Milli Görüs-bevægelsen. Hvordan kan du så sige, at ingen udefra har indflydelse på skolen?

Jeg tror mere, at du skal forstå baggrunden for, at de foreninger står bag. Det skyldes, at alle privat- og friskoler har en forældrekreds, som har indflydelse på skolen. De har så haft den mulighed, at de kunne udpege medlemmer til bestyrelsen. Der kan der være mange årsager til. Det kan der være religiøse grunde til, eller det kan skyldes andre ting. Men Selam Privatskole er en tyrkisk oprettet skole, og der ved jeg, at man har ønsket at bevare den tyrkiske kultur, der er blevet udvandet gennem tiden.

Har Selam Privatskoles ansatte eller bestyrelsesmedlemmer en ideologisk tilknytning til Milli Görüs-bevægelsen, eller har nogle af jeres lærere eller bestyrelsesmedlemmer det?

Jeg har ikke nogen viden om den enkeltes holdninger, herunder den enkeltes holdning til den ene eller anden bevægelse.