Gamle legoklodser er et guldæg på brugtmarkedet

Det danske signaturlegetøj Lego lokker ikke kun legeglade børn og voksne til. Relativt stiger markedet for brugt LEGO mere end blandt andet guld

Gamle legosæt kan være guld værd blandt samlere, påviser forskere.
Gamle legosæt kan være guld værd blandt samlere, påviser forskere. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Tjek lige en ekstra gang. Der kan meget vel gemme sig en mindre skat i kælderen eller på børneværelset. Det danske legetøj Lego er bogstaveligt talt blevet en guldgrube, da plastikbyggeklodsernes værdi disse år stiger betragteligt - hele 11 procent årligt. Det er mere end både guld, kunst og aktier.

Det er russiske forskere, der har observeret priserne på uåbnede Lego-sæt fra 1987 til 2015 og fundet den voldsomme prisudvikling. Studiet fra september fastslår, at det især er specialudgaver og samlersæt i blandt andet Star Wars-universet, der er populære, og at nostalgien ved især ældre, ikoniske pakker får Lego-fans til at punge ud.

Legoklodsen har da også efterhånden en lang historie bag sig. For præcis 90 år siden blev Lego etableret af snedkeren Ole Kirk Christiansen. Virksomheden startede med at producere legetøj i træ, men op igennem 1940’erne og 50’erne blev plastikklodsen til. I 1958 fik sønnen Godtfred patent på byggesystemet, som nu var funktionelt med de velkendte rør og knopper i top og bund. I dag har virksomheden udviklet sig til en global mastodont inden for legetøj, hvor de ikoniske plastikklodser sælges i mere end 140 lande.

Indenfor Danmarks grænser er efterspørgslen på brugt Lego steget markant. På Den Blå Avis, DBA, kan man hvert år se, hvilke søgeord danskerne oftest anvender i jagten på brugte fund. Her gik Lego fra at være det niende mest søgte ord overhovedet i 2020 til det fjerde mest søgte sidste år. Udviklingen har overrasket Julie Schoen, der er DBA's talsperson og redaktør på DBA Guide.

“At Lego steg så meget sidste år er meget spektakulært. Jeg husker ikke at have set et så vildt spring i min tid. Søgevolumerne på DBA er så enorme, at der skal rigtig meget til, for at top-10 ændrer sig. At Lego kan komme helt op på en fjerdeplads, det siger noget om, at det ikke kun er en coronating, men at der også er en større tendens,” siger Julie Schoen. Hun fremhæver, at underholdning til hjemmet toppede som brugtvarer i 2020 grundet den første store nedlukning, og at det derfor er desto mere markant, at Lego har fortsat sin fremgang på Den Blå Avis. 

Det er dog ikke alle, der er fristet af muligheden for at tjene penge på legetøjet. Tina Haurich, der er ambassadør i Byggepladen, Danmarks Lego Entusiastforening, har et andet syn på klodsernes værdi og betydning. 

“Jeg går ikke så meget op i køb og salg. Jeg er bygger, fordi det er sjovt. Særligt under coronaen er der kommet nye samlere til, måske fordi man har manglet en hobby. Mange begynder nu at sælge det igen, fordi samfundet er åbnet op. For mig er det ikke bare en forbigående interesse. Jeg sælger ikke bare mit Lego. Os i Byggepladen er fans og gevaldige nørder. Nogle har været i gang i 30 år og holder fast,” siger Tina Haurich.

I 2006 blev Legoklodsen en del af Kulturkanonen indenfor kategorien ‘Børnekunst’. En af beskrivelserne lød dengang: “Legoklodsen har på trods af tidens teknologiske udvikling alligevel formået at stå distancen i al sin enkelhed.”