Global modbevægelse efter Facebook-skandale

Over hele verden opfordres brugere til at slette deres Facebook-profiler efter afsløringer om dataindsamling fra millioner af Facebook-brugere

For de over to milliarder Facebook-brugere verden over er det sociale medie så integreret en del af hverdagen, at de får svært ved at slippe det trods trusler om det modsatte.
For de over to milliarder Facebook-brugere verden over er det sociale medie så integreret en del af hverdagen, at de får svært ved at slippe det trods trusler om det modsatte. Foto: Thibault Camus/Ritzau Scanpix/AP.

Det kan få konsekvenser for internetgiganten Facebook, at firmaet Cambridge Analytica angiveligt har indsamlet information fra over 50 millioner Facebook-profiler. I hvert fald at dømme ud fra de første reaktioner fra brugere over hele verden.

For afsløringerne har sat gang i en global modbevægelse mod verdens største sociale medie. Via et såkaldt hashtag, hvor tegnet ”#” bruges til kategorisere en tekst eller et emne, med frasen deletefacebook – slet Facebook – opfordrer tusindvis af mennesker nu til boykot af Facebook.

Brugerne har fået nok efter flere års diskussion om brugen af data på sociale medier, siger Mads Kæmsgaard Eberholst, medieforsker på Roskilde Universitet, RUC.

”Der er på lyssky vis blevet tilvejebragt nogle data, Facebook ikke har sikret, og som ikke er blevet slettet. Det er tungen på vægtskålen, og mange mener nu, at det er så voldsomt, at de ikke længere kan overse det,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst og tilføjer, at det er svært at sætte et tal på bevægelsens størrelse.

Men når det har ramt både nyhedsmedier, bloggere og meningsdannere, er det tegn på, at noget stort er under opsejling. En hurtig gennemgang på det sociale medie Twitter giver samme indtryk.

”For når det først rammer ’den rigtige’ offentlighed, begynder tingene at eskalere voldsomt. Katten er ligesom ude af sækken,” siger han og påpeger – uden sammenligning af de konkrete omstændigheder – at vi har set det samme ved MeToo-bevægelsen.

Går man bare nogle år tilbage, så privatlivsbeskyttelsen helt anderledes ud, forklarer Mads Kæmsgaard Eberholst. Men efterhånden, som Facebook voksede enormt, begyndte virksomheden af kommercielle grunde at indsamle flere og flere data om brugerne. Udviklingen er eskaleret, mener medieforskeren, og nu ser folkedybet konsekvenserne.

Især på det sociale medie Twitter varsler mange, at de agter at slette deres Facebook-profil. En dansk bruger skriver eksempelvis, at det snart sker, og han ”ser frem til en fremtid uden FB (forkortelse for Facebook, red.)”, mens en udenlandsk bruger påpeger, at ”illegal data mining can’t be ignored and it’s time to #deletefacebook” (på dansk: Ulovlig datahøst kan ikke ignoreres, og det er tid til at slette Facebook).

Men det store spørgsmål er, om det på længere sigt får konsekvenser for Facebook. Godt nok er der massive protester, og brugere varsler, at de vil slette deres profiler. Men om folk gør alvor af truslerne er mere tvivlsomt, mener Aske Kammer, adjunkt på IT-Universitetet i København, hvor han forsker i digitaliseringens indflydelse på økonomi, politik og medier.

For de over to milliarder Facebook-brugere verden over er det sociale medie nemlig så integreret en del af hverdagen, at de får svært ved at slippe det trods trusler om det modsatte.

”Jeg ville være meget overrasket over at se en folkevandring fra Facebook. For mange er det nærmest blevet den primære kanal for nyheder og for social kontakt med venner og familie,” sige Aske Kammer, der dog tror, at skandalen alligevel vil have en effekt i forhold til den enkelte bruger.

”Det kan meget vel være, at det får folk til at kigge deres privatlivsindstillinger grundigere igennem,” siger han.

Mads Kæmsgaard Eberholst ser dog allerede nu tegn på, at myndighederne tager vores data mere seriøst.

”Man får eksempelvis nu en persondataforordning i Danmark, som er noget mere striks end før. Man ser, at lovgiverne erkender, at der er noget med de her data, at der er noget mere eller mindre uhensigtsmæssigt med de her data. Det er de store teknologivirksomheder nødt til at navigere efter,” siger han.