Erik Bjerager: Godt nytår til avisens læsere

Også i det kommende år vil Kristeligt Dagblads redaktion arbejde for at skabe en stærk kultur- og eksistensavis

Chefredaktør Erik Bjerager.
Chefredaktør Erik Bjerager. Foto: Leif Tuxen.

Det er næsten en kliché at fastslå, at vi lever i en materialistisk og nydelsessyg tid. Men tag alligevel den seneste måned: Den første søndag i advent blev næsten overskygget af ”Black Friday”, som nu udstrækker købstilbuddene til hele den weekend, der indleder adventstiden.

”Julen begynder i Magasin”, lyder et af stormagasinets juleslogans som et forvarsel om, hvad der reelt fylder i den fælles danske bevidsthed. Og knapt var julen ovre, før end udsalget satte ind i de fleste af landets butikker i fredags.

Men heldigvis er mennesket mere end en forbruger. Her på avisen insisterer vi på, at vi mennesker også er præget af længsel efter dybde og mening i tilværelsen. Derfor arbejder vi på at udgive en avis, som skriver mere om livsindhold end livsstil, og som tager menneskers tro, åndsliv og store livsspørgsmål alvorligt.

I det år, som vi nu lægger bag os, har avisen styrket sit redaktionelle indhold, så den i endnu højere grad fremstår som en stærk kultur- og eksistensavis.

Heldigvis finder avisen stadig større udbredelse. Kristeligt Dagblads oplag er støt stigende og nærmer sig 31.000 – en historisk rekord.

De fleste abonnenter holder papiravisen, men et voksende antal vælger også bare at læse avisen digitalt. Der er flere læsere om hvert eksemplar, og i løbet af en uge læser godt 200.000 forskellige danskere avisen ifølge KantarGallup.

Avisen udkommer overalt i landet. Uden for det indre København findes der 600 postnumre, og her har avisen abonnenter alle steder på nær tre. Vi er på redaktionen på Strøget i det indre København meget opmærksomme på, at Kristeligt Dagblad ikke er en hovedstadsavis, men netop et landsdækkende dagblad. Avisen udvider i det nye år sin redaktion i Aarhus, ligesom vi har medarbejdere placeret andre steder i landet. Vi arbejder på at gøre avisen endnu mere indholdsrig, mere oplysende, mere opmuntrende og mere konstruktiv.

Vilkårene for at lave avis er ikke enkle. De store techgiganter som Google og Facebook tager deres overvældende del af annoncemarkedet, og alt for mange danskere forekommer at være villige til at betale for underholdning, men ikke for oplysning.

Det vil i de kommmende år blive et voksende demokratisk problem, som politikerne skal forholde sig til.

Kristeligt Dagblad ønsker at arbejde for høj journalistisk lødighed og høj etik. Vi ved, at avisens kvalitet og position står og falder med dens troværdighed.

Tak til læserne for opbakningen i 2019. Godt nytår.