Hvad har corona med gudinder at gøre?

I de fleste lande er corona-pandemien blevet brugt politisk til at skabe en bestemt national fortælling, men i Indien er fortællingen taget helt op på gudinde-niveau, siger religionsforsker Marianne Qvortrup Fibiger

Siden corona-pandemien brød ud for et år siden, har hindusimen udviklet nye corona-gudinder og givet modergudinden Bharat Mata en ny virusbekæmpende profil. Her arbejder kunstnerne Gaurang Makwana, Kalpesh Budhelia og Kamal Jangid med en afbildning af Bharat Mata, som bærer såvel mundbind som et indisk flag, spidder et corona-symbol med sin trefork og står på toppen af jordkloden og altså er ved at kæmpe for hele verden. – Foto: Sam Panthaky/AFP/Ritzau Scanpix.
Siden corona-pandemien brød ud for et år siden, har hindusimen udviklet nye corona-gudinder og givet modergudinden Bharat Mata en ny virusbekæmpende profil. Her arbejder kunstnerne Gaurang Makwana, Kalpesh Budhelia og Kamal Jangid med en afbildning af Bharat Mata, som bærer såvel mundbind som et indisk flag, spidder et corona-symbol med sin trefork og står på toppen af jordkloden og altså er ved at kæmpe for hele verden. – Foto: Sam Panthaky/AFP/Ritzau Scanpix.

I løbet af det seneste års corona-pandemi har stort set alle verdens religiøse ledere formuleret nogle råd til deres menigheder om, hvordan de skal komme igennem krisen. Og stort set alle landes politiske ledere har brugt pandemien til at fortælle en ny version af den nationale fortælling om, hvorfor netop deres land er noget særligt. Men det er enestående for hinduismen, at denne religion i løbet af det seneste år har udviklet særlige corona-gudinder.

Det fortæller Marianne Qvortrup Fibiger, lektor, ph.d. i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet, som i den netop udgivne rapport ”Religion i Danmark 2020” har skrevet en videnskabelig artikel om, hvordan corona har påvirket hinduismen.

”Det særlige ved hinduismen som religionsform er, at den er meget akkumulerende. Religionen hviler på noget gammelt, men ud fra dette gamle kan guddomme og andre religiøse elementer udvikle sig ved knopskydning. Det er tidligere sket ved andre epidemier med for eksempel kopper, og det samme er nu sket med corona,” siger Marianne Qvortrup Fibiger.

Hun uddyber, at hinduismens gudedyrkelse er kendetegnet ved, at der både findes negative guddomme, som kan være mennesker uvenligt stemt og derfor skal formildes med ofre, og positive guddomme, som kan komme menneskene til hjælp. I den første kategori er der opstået særlige corona-gudinder med navne som Corona Mardini i den sydvestlige delstat Kerala og Corona Mai i Nordindien. Samtidig har en vigtig positiv guddom, Bharat Mata eller Moder Indien, fået en ny dimension som følge af corona-pandemien.

”Selve Indien er repræsenteret ved en gudinde, moderlandet. For nogle bliver corona set som en straf for, at menneskene ikke har været gode mod vores land og vores jord og at vi for eksempel er skyld i klimaforandringerne. I andre, mere nationalistiske udlægninger er corona en sygdom, som er påført moderlandet af kræfter udefra, som Bharat Mata kæmper imod. For eksempel gøres Kina og islam til syndebukke. Og nogle ser ligefrem Bharat Mata som en kraft, der kan bekæmpe corona både i Indien og i hele verden,” forklarer religionsforskeren.

Hun peger i denne sammenhæng på en række af de afbildninger af Bharat Mata, som indiske kunstnere har lavet inden for det seneste år, hvor Moder Indien ikke alene er blevet forsynet med mundbind, men ofte også med stetoskop, lægetaske og håndsprit. Selve symbolet på coronavirus indgår også i afbildningerne, for eksempel spidder gudinden virusset på sin trefork. Og i nogle af afbildningerne står hun på en jordklode for at vise, at ikke alene smitten, men også gudindens bekæmpelse af den, er global.

”Det er bemærkelsesværdigt, at hinduismen ikke ser en modsætning i religion og videnskab, men ser det som et fælles system,” siger Marianne Qvortrup Fibiger, som betoner, at det mere er blandt lægfolk end indiske intellektuelle, at der er forestillinger om corona-gudinder, som skal formildes, og andre, man kan bede om hjælp.

Religionsforskeren påpeger, at det hører med til alle konspirationsteorier og forestillinger om syndebukke i Indien, at landets premierminister Narendra Modi fra det hindunationalistiske parti BJP har en klar interesse i at skabe en bestemt national corona-fortælling, men derved skiller han sig ikke så meget ud fra verdens øvrige ledere:

”Over hele verden ser vi, at pandemien påvirker den nationale politik på den måde, at den forstørrer det, der i forvejen er der, og bruges til at begrunde og forklare det, som i forvejen sker. Men det særlige ved Indien er, at der indgår gudinder i forklaringen.”