Hizb ut-Tahrir: Vi kæmper mod assimilation af muslimer i det danske samfund

De danske myndigheder forsøger at lokke unge væk fra ekstremisme med pigeklubber og billig underholdning, mens vi diskuterer værdier, siger talsmanden for Hizb ut-Tahrir i Skandinavien, Chadi Freigeh

"Vores medlemmer kommer fra alle samfundslag og tæller både kvinder og mænd,” siger Ejaz Ahmed (til højre) fra bevægelsen Hizb ut-Tahrir, der her ses sammen med Chadi Freigeh (i midten) og Elias Lamrabet (yderst til venstre). –
"Vores medlemmer kommer fra alle samfundslag og tæller både kvinder og mænd,” siger Ejaz Ahmed (til højre) fra bevægelsen Hizb ut-Tahrir, der her ses sammen med Chadi Freigeh (i midten) og Elias Lamrabet (yderst til venstre). –. Foto: Marie Hald.

28-årige Ejaz Ahmed sætter en båndoptager på glasbordet foran de bløde velour-sofaer i en hotellobby på Nørrebro i København.

Vi plejer altid at bånde vores interview med journalister, så vi ved, hvad vi har sagt.

LÆS OGSÅ: Etniske danskere bliver ekstreme islamister

Den kraftige unge mand med det trimmede, sorte skæg er velformuleret og velforberedt. Ejaz Ahmed har studeret samfundsvidenskab på Lunds Universitet og skal i gang med at læse finansøkonomi på Copenhagen Business School, og så bruger han det meste af sin fritid på bevægelsen Hizb ut-Tahrir. Det samme gør den 22-årige Elias Lamrabet, der trods sin unge alder er halvvejs gennem medicinstudiet.

Denne eftermiddag har de to studerende sammen med talsmanden for Hizb ut-Tahrir i Danmark og Skandinavien, den 37-årige kørelærer Chadi Freigeh, indvilget i at fortælle om baggrunden for bevægelsen, som integrations- og socialminister Karen Hækkerup (S) vil inddrage i en ny landsdækkende kortlægning af ekstremisme.

Hizb ut-Tahrir støtter en voldelig omstyrtning af samfundet. Bevægelsen er forbudt i Tyskland, og flere danske politikere har ønsket, at Danmark skulle følge trop, men to undersøgelser fra Rigsadvokaten har ikke kunnet godtgøre, at bevægelsen anvender vold eller andre strafbare metoder.

Ejaz Ahmed har pakistanske rødder og er født og opvokset i Danmark. Han har støttet Hizb ut-Tahrir, siden han var 18 år.

Jeg stødte på nogle medlemmer og kunne lide det, de stod for, siger Ejaz Ahmed.

Han forklarer, at bevægelsen går ind for et kalifat, hvor Mellemøstens muslimer er samlet under en og samme religiøse og politiske enhed. I Danmark er Hizb ut-Tahrirs mål at forsvare muslimernes interesser og sikre, at de ikke bliver integreret i det danske samfund.

Organisationens præcise medlemstal ønsker Ejaz Ahmed ikke at oplyse.

Om vi er to eller 30 er ikke så vigtigt. Det vigtige er de værdier, vi står for, siger Ejaz Ahmed.

Chadi Freigeh stiller glasset med café latte fra sig og begynder at tale i en lang flydende strøm. Ofte besvarer han et spørgsmål med et modspørgsmål. Ligesom de to meningsfæller er han afslappet klædt i cowboybukser og jakke.

Vores hovedpointe er, at det vestlige samfund konsekvent sætter lighedstegn mellem islam og terror. Tænk på Breivik-massakren i Norge. I begyndelsen troede alle, at muslimer stod bag, og ingen kunne forestille sig, at gerningsmanden var en blond nordmand. Når en nordmand begår en massakre, er han antidemokratisk. Det vil sige, at man har fritaget det vestlige kulturelle tankegods for massakren. Når en muslim begår en handling mod civile, kalder man det islamisk terror og bebrejder hele den islamiske verden. Det er diskrimination, forklarer Chadi Freigeh, der er uddannet grafisk designer og driver en køreskole på Nørrebro i København.

Han mener, at de danske myndigheders indsats mod radikalisering er billig underholdning.

Man forsøger at lokke unge ved at lave pigeklubber og sportsaktiviteter. Vi tilbyder et tankesæt og appellerer til de unges værdier, lyder det fra Chadi Freigeh.

I har lavet kampagne for, at danske muslimer ikke skulle stemme. Hvorfor går I ind for at afskaffe demokratiet?

Dit spørgsmål skal formuleres lidt mere konkret, for hvad er demokrati ? Hvis du spørger, om vi går ind for uafhængige domstole og kvinders stemmeret, så er svaret ja, for de principper fastlagde islam allerede for 1400 år siden. Men vi går ikke ind for en sekulær stat, der adskiller tro og samfund, siger Chadi Freigeh, der mener, at det demokratiske system strider mod islams love, fordi muslimer efter hans opfattelse bør underkaste alle handlinger shariaens love.

I kæmper for et kalifat i Mellemøsten men hvad er jeres mål i Danmark ?

Vi vil gerne bevare den muslimske identitet, og derfor modsætter vi os muslimers assimilation. Dermed ikke være sagt, at muslimerne ikke skal have et godt samarbejde med ikke-muslimer. Men vi er imod, at muslimer skal påduttes en bestemt livsstil, fortæller Chadi Freigeh og henviser til, at bevægelsen i en pressemeddelelse for nylig har fordømt Social- og Integrationsministeriets kampagne mod social kontrol i etniske minoritetsfamilier.

Efter Hizb ut-Tahrirs opfattelse er det ikke statens opgave at blande sig, når en far vil forhindre sin datters kæresteforhold.

Ifølge Chadi Freigeh er der i øjeblikket en styrket interesse for Hizb ut-Tahrirs fundamentalistiske udgave af islam på grund af det arabiske forår.

Der er en utilfredshed med magthaverne i den arabiske verden, med finanskrisen og hele markedsøkonomien i Vesten. Vi mærker også en større interesse for Hizb ut-Tahrir blandt danskere, der konverterer til islam, forklarer talsmanden.

Og Ejaz Ahmed supplerer:

De aktuelle revolutioner i Mellemøsten har vist, at befolkningen ønsker, at islam skal spille en større rolle, og de strømninger kan bane vejen for det kalifat, som vi ønsker i Mellemøsten.

Han mener, at Europas aktuelle økonomiske nedtur på mange måder kan sammenlignes med situationen i 1700-tallet. Dengang var Europa i fremdrift, og den muslimske verden gik tilbage. I dag er det ifølge Ejaz Ahmed lige omvendt.

Den unge medicinstuderende Elias Lamrabet sidder i et hjørne og følger interview-et.

Når Karl Marx Das Kapital bliver udsolgt, så er det udtryk for, at der er brug for nogle nye svar. Islam kan give en lang række løsninger på aktuelle økonomiske og sociale problemer, forklarer Elias Lamrabet.

Men når I er kritiske over for de demokratiske værdier, hvorfor så overhovedet bo og arbejde i Danmark ?

Vores primære opgave er at styrke og bevare den muslimske identitet i Danmark. Vi er som muslimer en del af et større globalt fællesskab, og det er en vigtig opgave at præsentere islams livssyn for den brede offentlighed i Danmark, lyder svaret fra Chadi Freigeh.