Prøv avisen

Hjemløse føler sig behandlet som andenrangsborgere

På billedet en hjemløs tigger på Vesterbrogade foran Føtex, København. I weekenden døde en hjemløs mand i Hvidovre, da hjælp ikke nåede frem i tide. Foto: Mikkel Østergaard/ Denmark

Organisationer beskylder politi og alarmcentral for at ignorere nødopkald fra socialt udsatte borgere. Politiet afviser kritikken

En hjemløs mand søgte i weekenden ly bag en 7-Eleven kiosk i Hvidovre uden for København. Fredag opdagede personalet, at manden virkede dårlig og var svær at komme i kontakt med. De ringede adskillige gange 112 for at få hjælp, men hverken politi eller ambulance dukkede op. Lørdag morgen var manden død.

Tilfældet er ikke enkeltstående, lyder det fra flere hjemløseorganisationer, der oplever, at politi og reddere i stigende grad undlader at rykke ud, når berusede, stofpåvirkede eller bare socialt udsatte borgere har brug for hjælp.

"Det sker alt for tit, at de hjemløse ignoreres, selvom der er et reelt behov. Det kan selvfølgelig være svært at forstå en snøvlende og påvirket mand, eller svært at afgøre, om der er tale om en brandert eller akut sygdom. Men det ændrer ikke ved, at den gruppe borgere bliver behandlet markant anderledes end andre borgere. De opfattes som andenrangsborgere og bliver prioriteret sidst," siger Cliff Kaltoft, sekretariatschef i Landsforeningen af Væresteder og medlem af Rådet for Socialt Udsatte.

Han bakkes op af Ask Svejstrup, sekretariatsleder i SAND de hjemløses Landsorganisation:

"De smarte hjemløse lyver og siger, at situationen er alvorligere, end den er, for at være sikre på, at få hjælp til sig selv eller en kammerat. De opdigter måske et hjertestop eller siger, at personen er ved at dø her og nu. Det er jo ikke bare helt uacceptabelt, men også dybt uholdbart, at nogle borgere på den måde skal lyve sig til hjælp," siger Ask Svejstrup.

Hjemløseforsker ved SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Lars Benjaminsen, er ikke overrasket over, at de hjemløse føler sig afvist og overset:

"Det er jo desværre realiteten, at der ofte går lang tid, før de her grupper får hjælp, og det er også den opfattelse, som mange hjemløse har. Det gælder, både når det handler om den helt akutte hjælp, og når det handler om den mere langsigtede hjælp, som for eksempel at finde et sted at bo," siger Lars Benjaminsen.

Han mener dog, at det ikke skyldes ond vilje hos politi og redningsfolk, men snarere magtesløshed over for de massive problematikker, der kendetegner mennesker, som lever på gaden og på kanten af samfundet.

"Der er til dels en opfattelse af, at hjemløshed måske er selvforskyldt, og dels at det er vanskeligt for alvor at gøre noget ved. Det resulterer så i den her resignation, hvor man tænker, at det er vanskeligt overhovedet at stille noget op," siger Lars Benjaminsen.

Men det afviser man i Københavns Vestegnspoliti, der i weekenden modtog alarm-opkaldene om den hjemløse ved 7-Eleven-kiosken.

"Jeg må på det kraftigste afvise, at vi på nogen måder deler borgerne op i kategorier, stempler folk som andenrangsborgere eller helt dropper at hjælpe nogle grupper. Det er rigtigt, at vi prioriterer, men ikke udfra, hvilken type borger, der er tale om," siger politiinspektør Michael Kristiansen, der er ked af, at den hjemløse mand ikke fik hjælp i tide.

"Vi vurderede ikke, at det var en politisag, men en sag af sundhedsmæssig karakter, og da det for den vagthavende ikke virkede, som om manden var alvorligt syg, valgte vi ikke at sende sagen videre til vores redderkolleger i 112-systemet. Det er selvfølgelig beklageligt, også for de unge mennesker, der ringede ind og følte, at de gjorde deres borgerpligt," siger Michael Kristiansen.