Prøv avisen

Højskolerne oplever fremgang – og de får flere sårbare elever

Næsten tre fjerdedele af højskolerne har særlige tiltag for at mindske frafald, og indsatserne ser nu altså ud til at virke. Lige under halvdelen af højskolerne oplever, at færre elever falder fra, end det var tilfældet for fem år siden. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix/arkivfoto

Mindsket frafald blandt elever er blandt årsagerne til, at højskolerne oplever fremgang. Unge mennesker er blevet mere sårbare, og det har højskolerne indrettet sig efter, siger analytiker bag undersøgelse

Det går godt for de danske folkehøjskoler. Både i elevtallet på de længere ophold og i antallet af højskoler er der fremgang at spore. Så når Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) i disse dage inviterer til den store folkeoplysningskonference ”Folkeoplysning i forandring III” i Aarhus, vil der uden tvivl være glade miner.

På konferencen præsenterer Vifo også resultaterne af en ny landsdækkende undersøgelse, som går tæt på højskolernes tilstand. I den fremgår det blandt andet, at mange højskoler gør en aktiv indsat for at mindske frafald blandt eleverne. Næsten tre fjerdedele af højskolerne har særlige tiltag for at mindske frafald, og indsatserne ser nu altså ud til at virke. Lige under halvdelen af højskolerne oplever, at færre elever falder fra, end det var tilfældet for fem år siden, og på hovedparten af de øvrige er frafaldet uændret.

”Højskolerne har de seneste år haft mere fokus på at have intro-uger og eventuelt tidligere studieture, hvor eleverne bliver rystet sammen. De unge har i stigende grad behov for struktureret hjælp til at indgå i fællesskabet, så nogle højskoler gør også brug af mentorordninger. Generelt sætter de mere tid af til, at lærere kan tale med eleverne,” forklarer Henriette Sønderskov Bjerrum, chefanalytiker ved Vifo samt en af personerne bag den nye undersøgelse.