Prøv avisen

Eksperter: Pressen har svigtet i sag om Falck

Falck er blevet afsløret i at samarbejde med to kommunikationsfirmaer om at tippe medier om negative historier om det hollandske ambulanceselskab Bios. – Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Flere medier var for ukritiske, da de publicerede negative historier om ambulanceselskabet Bios efter tip fra kommunikationsfirmaer, som samarbejdede med Falck, mener eksperter

Er medierne blevet spændt for en vogn i sagen om Falck og det hollandske ambulancefirma Bios?

Det mener flere medieeksperter. Den danske redningskoncern Falck har i al hemmelighed via kommunikationsfirmaer i 2014 og 2015 formået at plante negative historier i medierne om det hollandske ambulanceselskab Bios for at stille dem i dårligt lys, men medierne burde have været mere kritiske over for deres kilder, lyder det om sagen, hvor Konkurrencerådet netop har konkluderet, at Falck misbrugte sin position på markedet.

Den aktuelle sag er så alvorlig, at den bør mane til eftertanke hos medierne, siger mediekommentator ved dagbladet Information og forfatter Lasse Jensen.

”I de traditionelle medier har nogle ansvaret for at viderebringe oplysninger, og i hvilken grad tjekker de dem? Hvor kommer de fra, og i hvis interesse er det at få dem offentliggjort? Det er børnelærdom i journalistik,” siger han.

Sagen om Falck og Bios tog sin start i 2014, da Bios overtog ambulancedriften i Region Syddanmark. Efterfølgende dukkede en række kritiske historier om Bios op i pressen, som blandt andet omhandlede, at selskabet ikke havde styr på vagtplanerne. Bios gik konkurs i 2016.

Senere er det blevet afsløret, at Falck arbejdede sammen med to eksterne kommunikationsfirmaer, herunder virksomheden Advice, om negative historier. Særligt aviserne Fyens Stifttidende og JydskeVestkysten samt tv-stationen TV 2 Fyn er blevet tippet om historier. Blandt andet skrev et af kommunikationsfirmaerne til Falck, at de var i løbende kontakt med Fyens Stifttidende, ”som melder, at de er klar til at fyre skytset af fredag” med henvisning til en artikel om Bios. En Falck-redder oprettede ligeledes Facebook-gruppen ”Nej til ambulancekaos”, dedikeret til kritiske opslag om det hollandske ambulanceselskab.

Michael Bruun Andersen, der forsker i medier og demokrati på Roskilde Universitet, undrer sig over mediernes ukritiske tilgang. Han mener, at sagen rejser en række spørgsmål om etik og moral hos både Falck, kommunikationsfirmaerne og medierne.

”Man skal altid starte med at spørge sine kilder, hvem der har interesse i det, der bliver sagt her? Det kan undre mig, at det spørgsmål ikke har stået øverst på dagsordenen hos de journalister, der har fået informationer fra de kommunikationskonsulenter, Falck har hyret,” siger Michael Bruun Andersen og fortsætter:

”Al kommunikation går grundlæggende ud på at kortslutte de journalistiske processer. Det kan man ikke kritisere kommunikationsbureauerne for at gøre. Omvendt er det journalisternes opgave at forsøge at ophæve den kortslutning,” siger Michael Bruun Andersen.

Ifølge Ole Thyssen, professor emeritus ved institut for politik, ledelse og filosofi på CBS, Handelshøjskolen i København, er sager som den aktuelle dog nærmest uundgåelige i praksis. Han kalder det ”frihedens pris”.

”Der er et voldsomt tidspres for medier. Hertil kommer, at kommunikatører og kommunikationsbureauer jo er kyniske på den måde, at de tager alle sager. Jeg tror næsten, det er en erhvervssygdom hos journalister, at de ikke kan tjekke alle for at have fuld dækning for, hvad der står. Men man kan selvfølgelig være mere eller mindre omhyggelig. Jeg tror dog aldrig, man når derhen til, at man kan undgå det,” siger Ole Thyssen.

Lasse Jensen mener kun, at det kan undgås ved en ”adfærdsændring”.

”Og det kan udelukkende ske, hvis der er en bred, faglig diskussion,” siger Lasse Jensen.

Hos Fyens Stifttidende ærgrer chefredaktør Poul Kjærgaard sig i bakspejlet over, at man ikke brugte flere kræfter på at afdække Falcks rolle.

”Vi kradsede i overfladen, men kom aldrig til bunds. Og når vi ikke kom til bunds, skyldtes det blandt andre årsager, at når der er kommet en ny aktør ind, der har påtaget sig et ansvar for at levere ambulancer i vores område, er det væsentligt at afdække, i hvor høj grad den nye aktør er rustet til at løfte opgaven på dækkende vis. Men det, vi har lært, er, at vi skulle have ofret flere kræfter på at afdække Falcks rolle. Det står jo tindrende klart nu,” siger Poul Kjærgaard.