Iben Thranholm: Guds sekretær er min ledestjerne

Teolog og katolik Iben Thranholms liv ændrede sig, da hun mødte profetskikkelsen Vasulla Rydén. Hun er et eksempel på, at kvinder kan bidrage med meget i den katolske og ortodokse kirke

Iben Thranholm mødte Vassula Rydén første gang i Rom i 2001.-
Iben Thranholm mødte Vassula Rydén første gang i Rom i 2001.- .

Vassula Rydén er en profetskikkelse i samme liga som store mystikere som Birgitta af Vadstena og Hildegaard af Bingen, og hun kommer til at gå over i historien som en af vor tids største mystikere. Hun plejede at leve et helt almindeligt sekulært liv, men så begyndte Gud at kommunikere med hende og omvende hende til den kristne tro.

Jeg mødte Vassula Rydén første gang i Rom i 2001. Dengang var jeg meget skeptisk, for jeg er opdraget protestantisk, hvor privatåbenbaringer ikke spiller nogen rolle. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at jeg rigtig skulle finde den kritiske journalist frem og stille hende vanskelige spørgsmål. Og det gjorde jeg, men jeg har sjældent oplevet en person svare med så stor integritet, hvad angår åndelige spørgsmål.

Det var ved en privat sammenkomst, og efterfølgende inviterede hun mig hjem til sig i Rom. Hun gav mig flere af sine bøger med budskaberne fra Gud, og der var noget i mit hjerte, der klikkede, når jeg læste, hvad han sagde til hende. Jeg hørte en stemme, som mit hjerte kunne genkende, og som jeg længtes efter. Det gav mere mening end alle de bøger, jeg tilsammen havde læst under teologistudiet. Det er ikke Vassula Rydén som person, der er min ledestjerne, men det, som Gud har gjort gennem hende. Hun har jo ikke selv fundet på det, hun har skrevet.

Vassula Rydén har i 25 år utrætteligtrejst verden rundt. Hun har gjort store ofre og mødt megen modstand, også i kirkelige sammenhænge. Man hører tit, at kvindelige ortodokse og kvindelige katolikker ikke betyder noget, fordi de ikke kan være præster. Men de kan bidrage til kirkens åndelige fornyelse. I kirken findes mange eksempler på, at Gud netop har udvalgt kvinder til at forny og forstærke evangeliets budskab.

Vassula Rydén kan sammenlignes med en Guds sekretær. De budskaber, som hun er blevet en kanal for, modtager hun via indre lokution, et mystisk fænomen, hvor Gud taler direkte i hendes indre. Hun skriver bare ned, hvad hun hører. For mig ændrede det enormt meget, for på det tidspunkt, jeg mødte hende første gang, var jeg lige blevet færdig med at læse teologi, og jeg følte, at der var noget, der ikke hængte sammen. Det var alt for teoretisk. Jeg savnede en erfaring af Guds nærvær, og det fik jeg ved at læse den kommunikation, hun har med ham. Når jeg læste det, gik det helt ind i mit hjerte, det føltes autentisk og som om, at det var skrevet til mig. Det var ikke bare som at læse en god bog, det ændrede mit liv og min tro.

Det er en af de største gaver, jeg har fået i mit liv. Det åbnede døren ind til en erfaring af Guds kærlighed, som jeg ikke havde oplevet før.