Ifølge nyt studie tror 40 procent på hekse. Har krisen næret overtroen?

Opfattelsen af at nogle mennesker kan bruge overnaturlige kræfter til at forårsage ulykker over andre er ifølge en undersøgelse vidt udbredt. Troen på hekse er relateret til svage institutioner

I Tunesien tror ni ud af ti på hekse, mens det Danmark og Sverige nærmere er én ud ti.
I Tunesien tror ni ud af ti på hekse, mens det Danmark og Sverige nærmere er én ud ti. Foto: Thirdman/Unsplash.

Visse personer kan kaste forbandelser over andre mennesker. Det mener over 40 procent af de adspurgte fra 95 forskellige lande i et amerikansk studie, der ud fra ovenstående definition tror på hekse. Heksekunsterne indbefatter ifølge respondenterne alt fra sygdom og dårlig økonomi til ægteskabsproblemer og dårligt vejr.

"Det er et markant tal. Især fordi det reelle tal sandsynligvis er højere. Mange har en tendens til at underdrive deres tro på det overnaturlige, når de bliver interviewet i den slags undersøgelser. Det taget i betragtning er det et meget højt tal," vurderer antropolog ved Aarhus Universitet Nils Ole Bubandt, der har forsket i heksekunst i Indonesien. 

Der er stor forskel på, hvor udbredt heksetroen er landene imellem. I Tunesien tror ni ud af ti eksempelvis på hekse, mens det tilsvarende tal i Danmark og Sverige nærmere er én ud ti.

En del af forklaringen på den forholdsvis beskedne heksetro herhjemme er muligvis Danmarks stærke offentlige institutioner. Jo stærkere et givent lands institutioner er, desto færre har nemlig tilbøjelighed til at tro på hekse, viser undersøgelsen. 

De statslige institutioner har historisk haft en væsentlig rolle, når det kommer til hekseforfølgelser.

Det fortæller Louise Nyholm Kallestrup, der som historiker ved Syddansk Universitet har forsket i trolddomsforfølgelse i mere end 20 år.

"Det her studie drejer sig om heksetro og ikke hekseforfølgelse. Med de historiske hekseforfølgelser ser vi, at en forudsætning er, at institutionerne støtter hekseprocesserne," fortæller hun.

Heksetroen er også knyttet til religion og tro i et givent land. 

"Med troen på Gud følger troen på Djævlen. Hovedparten af religioner har en forestilling om, at der findes onde kræfter, og en heks anses som en person, der har indgået en pagt med disse," fortæller Louise Nyholm Kallestrup.

Hun påpeger desuden, at vi i Vesten ser en fremvækst af "praktiserende" hekse; kvinder, der søger at leve i pagt med naturen og typisk knytter hekseidentiteten til en positiv, feministisk agenda

Den udbredte heksetro skal ifølge Nils Ole Bubandt ses som mere end blot et historisk levn, der hænger ved.

"Om vi taler om heksetro, konspirationsteorier eller andre alternative verdensmodeller kan det ses som et udtryk for, at vi lever i en verden, der mangler forklaringer på ulykker og uretfærdigheder. Når ulykker såsom en coronapandemi rammer, bliver behovet for sådanne forklaringer forstærket. På den måde skaber kriser grobund for den slags," lyder det fra antropologen.