Islamisk Trossamfund lagt på is for ekstreme ytringer

Københavns Kommune har brudt samarbejdet med Islamisk Trossamfund, men det kan styrke de yderligtgående kræfter i moskéen, frygter flere. Trossamfundet kan jo bare tage afstand fra yderligtgående imamer og dermed genoptage samarbejdet, lyder det fra politiker

Islamisk Trossamfunds talsmand, Imran Shah (billedet), afviser, at den kontroversielle iman Haitham al-Haddad under sit besøg talte nedsættende om jøder og kvinder, men at han derimod kom med bud på, hvordan man hjælper syriske flygtninge til at blive en del af det danske samfund.
Islamisk Trossamfunds talsmand, Imran Shah (billedet), afviser, at den kontroversielle iman Haitham al-Haddad under sit besøg talte nedsættende om jøder og kvinder, men at han derimod kom med bud på, hvordan man hjælper syriske flygtninge til at blive en del af det danske samfund. Foto: Jeppe Bøje Nielsen/Scanpix

Indsatsen for at bekæmpe, at unge muslimer radikaliseres og måske drager til Syrien, risikerer at blive svækket, når Københavns Kommune afbryder samarbejdet med Islamisk Trossamfund. I det hele taget risikerer man, at yderligtgående kræfter i trossamfundet får lettere spil, når en kommunal myndighed aflyser dialogen med moskéen, der hver fredag samler flere hundrede muslimer til bøn i Københavns nordvestkvarter.

Sådan lyder advarslen fra to forskere og Københavns domprovst Anders Gadegaard, efter at et flertal bestående af Socialdemokraterne og de borgerlige partier i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation har besluttet at stoppe alt nuværende samarbejde med trossamfundet, hvis ikke det inden for en måned tager afstand fra en række kontroversielle ytringer fra imamer, der er blevet inviteret til at holde foredrag i moskéen.

Det drejer sig blandt andet om den kontroversielle prædikant Bilal Philips, der fordømmer utroskab og homoseksualitet samt imam Hiat-ham al-Haddad, der ifølge politikerne i København accepterer vold mod kvinder og mener, at jøder er efterkommere af svin og aber.

Men den form for ultimatum er ikke en konstruktiv løsninger, mener Anders Gadegaard, domprovst i Københavns Stift.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Det er problematisk at afbryde dialogen på enhver måde. Man kan være sikker på, at hvis ikke man taler sammen, så opnår man slet ingen resultater. Hvis man vil isolere de mest yderligtgående kræfter, er det lige det modsatte, man skal gøre. Islamisk Trossamfund deltager tilmed konstruktivt i en lokal dialoggruppe i Københavns nordvestkvarter. Hvis ikke kommunen anerkender det, begår de en kæmpe fejl. Før et politisk flertal beslutter bryde med Islamisk Trossamfund, bør de tale med trossamfundet i stedet for at give et ultimatum. Selvfølgelig skal kommunen diskutere uenigheder med Islamisk Trossamfund. Men man kan ikke afbryde samarbejdet, uden at man har siddet sammen ved et bord,” siger Anders Gadegaard, som finder det helt afgørende, at de muslimske miljøer inddrages i kampen mod radikalisering.

Niels Valdemar Vinding, forsker i islamiske studier på Københavns Universitet, mener også, at beslutningen er ude af proportioner og peger på, at det hidtidige samarbejde har bestået af to årlige møder mellem Islamisk Trossamfund og kommunens antiradikaliseringsenhed VINK.

”Beslutningen om at droppe det samarbejde tvinger ekstreme muslimer længere ned under jorden. Det er en del af vores demokrati, at vi respekterer retten til meninger, vi er uenige i. Det ligner symbolpolitisk detailstyring. Spørgsmålet er, hvilken fordel Københavns Kommune har i at sabotere sit eget dialogarbejde,” siger Niels Valdemar Vinding.

Islamforskeren har fulgt Islamisk Trossamfund og mener, at politikerne reducerer moskéen til udelukkende at være fundamentalistisk, selvom menighedens holdninger spænder vidt.

”Det er bestemt usmart, at Islamisk Trossamfund har inviteret den type ekstreme imamer. Jeg tror, det handler om, at trossamfundet føler, at islam er i krise og hele tiden bliver angrebet af omverdenen. Så griber man til nogle imamer, som man oplever er helt faste og urokkelige i deres tro. Det svarer til, at tilhængere af det frie marked ville invitere republikaneren Donald Trump. Ved at afbryde samarbejdet på det grundlag gør man vold på den forsamlingskultur, vi har i Danmark. Københavns Kommune har et ansvar for, at antiradikaliseringsarbejdet i kommunen faktisk fungerer. Hvis vi fremmedgør muslimerne og skubber dem væk fra os, så holder vi op med at kunne få indsigt i, hvornår de radikaliserende processer for alvor begynder,” siger Niels Valdemar Vinding.

Professor Garbi Schmidt fra Roskilde Universitet, der har skrevet doktorafhandling om indvandring på Nørrebro, har også svært ved at se, at Københavns Kommune kan bekæmpe radikalisering uden at tænke moskéerne med.

”Så kan det godt være, at Islamisk Trossamfund har inviteret nogle imamer, hvis synspunkter vi ikke er enige i. Kommunen kan sagtens tage afstand fra, hvad de pågældende imamer har sagt og så alligevel bevare dialogen med moskéen,” siger Garbi Schmidt.

Forskerne henviser til Aarhus Kommune, der har valgt at indgå en såkaldt kritisk dialog med den omstridte Grimhøj-moské. Rådmand i Aarhus Kommune Thomas Medom (SF) fremhæver, at møderne med Grimhøj-moskéen tilsyneladende har resulteret i, at det er lykkedes at nedbringe antallet af unge, der tager til Syrien.

”Vi har ikke et samarbejde på samme måde som i København, men vi har en kritisk dialog, og vi har haft mulighed for at påvirke dem. Jeg har selv været på besøg i Grimhøj og sagt, at moskéen har et kæmpe medansvar for, at unge drager til Syrien. Jeg har også talt om vigtigheden af at deltage i folketingsvalg. Der vil være forskellige kræfter, og hvis vi bare isolerer moskéen og giver dem en martyrstatus, så vinder den side, der tror på kalifatet,” siger Thomas Medom, der ikke vil tage stilling til Københavns Kommunes beslutning.

Medlem af Københavns Kommunes Borgerrepræsentation Lars Aslan Rasmussen (S) er helt uenig i, at indsatsen mod radikalisering svækkes, hvis kommunen afbryder samarbejdet med Islamisk Trossamfund.

”Det er mig en stor gåde, at Islamisk Trossamfund ikke bare tager afstand fra de pågældende imamers holdninger. Når man inviterer yderligtgående imamer, har man et kæmpe medansvar for at radikalisere unge. Københavns Kommune får indberetninger om to til tre hadforbrydelser mod homoseksuelle hver uge. Derfor går det ikke, at trossamfundet afviser at tage afstand fra imamer, der fordømmer homoseksuelle,” mener Lars Aslan Rasmussen.