Prøv avisen

Litterær sværvægter fratræder i generationsskifte

Johannes Riis bliver i huset og fortsætter som forlægger for sin forfatterportefølje hos Gyldendal. Men som litterær direktør er det slut. Foto: Robin Skjoldborg/Ritzau Scanpix

Efter 24 år stopper Johannes Riis som litterær direktør hos Gyldendal som led i et generationsskifte, og forlaget præsenterer i dag en ny organisation. Det er enorme sko, der skal udfyldes, siger iagttagere

Han har siddet på posten som litterær direktør hos Gyldendal siden 1994, men nu er det slut. En af Danmarks litterære sværvægtere, 68-årige Johannes Riis, fratræder stillingen og overlader den til yngre kræfter.

”Alting har sin tid. Det har været mit privilegium at være litterær direktør på Gyldendal i 24 år. Nu sættes der nye mål, og for at nå dem skal der nye og andre kræfter i spil. Jeg ønsker dem alverdens held og lykke og ser frem til at få mere tid til at arbejde med ’mine’ forfattere og deres manuskripter, forhåbentlig til gavn og glæde for både forfatterne, Gyldendal og læserne”, siger Johannes Riis i en pressemeddelelse.

Johannes Riis bliver i huset og fortsætter som forlægger for sin forfatterportefølje hos Gyldendal. Men som litterær direktør er det slut.

Der skal ske et generationsskifte hos Gyldendal, fortæller Morten Hesseldahl, administrerende direktør på forlaget siden maj i år. Han er glad for, at Johannes Riis stadig er til rådighed i den omlægning og nye organisation, som forlaget præsenterer i dag. Det nye hold skal ”imødegå udfordringerne på et bogmarked i hastig forandring”.

”Det er en måde ligesom at forlænge Johannes Riis’ tilstedeværelse og samtidig give plads til, at der kan ske et generationsskifte. Der skal vi prøve at hitte ud af, hvordan Gyldendal skal se ud på den anden side af det,” siger Morten Hesseldahl og uddyber:

”Vi håber, at vi ved at lave et generationsskifte kan sende både de samme signaler, men også andre signaler ud. Det handler om livssituationer, alder og køn, som farver den måde, man oplever verden på. Det, at der kommer et andet temperament til at tage litteraturen ind, vil helt sikkert også give sig udtryk i, hvordan linjen bliver lagt.”