Julemusik som ”Last Christmas” kan være mere stressende end hyggeligt

Når vi onsdag træder ind i december måned, bliver det svært at undgå julemusikken. Det kan gøre os stressede og irritable. Værst er det for butiksarbejdere

For 15 år siden bad britiske fagforeninger og aktivister regeringen om at sætte fokus på de psykologiske virkninger af at stå i julemusik dagen lang, som mange butiksansatte gør gennem en hel måned.
For 15 år siden bad britiske fagforeninger og aktivister regeringen om at sætte fokus på de psykologiske virkninger af at stå i julemusik dagen lang, som mange butiksansatte gør gennem en hel måned. Foto: Nf/Nf-Nf/Ritzau Scanpix.

Knapt er Halloween-pynten blevet taget ned, før "Last Christmas" med Wham! så småt begynder at lyde ud af højttalerne i landets butikker. Og har man undgået julemusik indtil videre, bliver det nok svært fra på onsdag, hvor vi går ind i december måned, hvilket som oftest gør det umuligt at træde ud i de danske gågader uden at blive mødt af en lind strøm af juleklassikere. Og det, der kan være sød musik i nogles ører, kan hos andre føre til irritation, stress, impulsive køb og gøre dem ude af stand til at tage valg.

"Julemusik bliver ofte spillet for meget – især i butikker. Hvis ikke man husker at bruge en lang playliste, så bliver sangene mere irriterende end behagelige," siger klinisk psykolog og forfatter Linda Blair, der holder sig nøje orienteret på området.

Der er flere grunde til, at julemusikken kan påvirke os negativt, forklarer hun.

"Der eksisterer en form for kurve, når vi hører musik, som vi ikke kan huske eller ikke har hørt i lang tid. Først er vi i tvivl, om vi kan lide det, hurtigt begynder vi godt at kunne lide det, og når vi hører det for mange gange, stopper begejstringen," siger hun med reference til psykologen Victoria Williamson, der har undersøgt, hvordan hjernen bliver overmættet, når man hører sange for mange gange.

Og der er flere faktorer, der skal gå op for at det er en behagelig oplevelse at høre julemusik.

"Når man hører musik, reagerer man først følelsesmæssigt og derefter logisk. Musik har associationer meget tidligt, nogle gange før vi overhovedet har et sprog. Hvis vores minde ikke er godt, for eksempel sidste år, hvor julen blev aflyst mange steder, så er julemusikken virkelig irriterende. Vores personlige historie spiller derfor en stor rolle," siger Linda Blair.

Psykologen peger på, at det kan påvirke folks evne til at tage et valg, hvis musikken er for høj. Det kan føre til fejlkøb eller få folk til at forlade butikken. Derudover er versionen af sangen også væsentlig.

"Hvis sangen er med den samme sanger eller band, som man kender den, er det fint. Men hvis den er smule anderledes, er det frygteligt. Vi har et form for kort eller en skabelon i vores hoved, over hvad vi kan forvente, og når sangen afviger er det skurrende og generende for os. I nogle butikker spiller man ligefrem forskellige versioner af samme sang i afdelinger hvor henholdsvis unge og ældre shopper," siger Linda Blair.

Særligt kan musikken påvirke medarbejderne, som ikke har mulighed for at forlade butikken. I 2006 gik bekymringerne så vidt, at fagforeninger og aktivister i England bad regeringen om at sætte fokus på de psykologiske påvirkninger, det har for butiksarbejdere konstant at høre julemusik, eller "tortur" og "den glemte forurener", som de kaldte det.

"Hvis musikken begynder tidligt, kan det være en påmindelse om, at man for eksempel ikke har tjent nok penge til at købe gaver endnu. Og er musikken for høj, kan de ikke koncentrere sig og kommer måske til at lave fejl," siger hun og peger på, at det er vigtig, at der bliver taget hensyn til medarbejderne,

Og problematikken er noget man er bevidst om i Næstved Storcenter, fortæller event-og marketing manager Nanna Larsen. Her begyndte man at spille julemusik for godt en uge siden.

"Vores medarbejderes trivsel ligger os meget på sinde, så vi har et firma, der tager sig af musikken. I de playlister, der bliver spillet her, er der tilpas mange numre på, til at man kun hører den samme sang måske én gang om ugen," siger hun og tilføjer:

"Jeg har selv arbejdet i detailbranchen, hvor jeg hørte det samme julenummer måske tre gange på en dag, og det bliver man virkelig bims af."

Irriterende eller ej kommer julemusikken nok ikke til at stoppe lige foreløbigt. Forskning peger nemlig på, at julemusik såvel som lugte får os til at bruge flere penge. Så er man træt at den evindelige "Søren Banjomus", må man væbne sig med tålmodighed.