Kønsombyttede legetøjskataloger møder bred kritik

MED AFSTEMNING: Legetøjsforretningers fremstilling af drenge som pigefrisører i årets julekataloger får kritik fra tidligere socialminister og kønsforsker, der mener reklamen er misforstået og unaturlig

Kønsombyttede legetøjskataloger møder bred kritik
Foto: Foto fra Toys ""R"" Us.

I julekatalogerne fra Fætter BR og Toys R Us kan man i år se en dreng, der leger med et lyserødt Barbiehus, reklamerer for 'Fashion Girl frisørbæltet' og sætter hår på en pyntet dukke.

Mens organisationen Sex & Samfund har været ude at bakke legetøjsfirmaet op og argumentere for, at katalogernes billeder afspejler virkeligheden, møder tiltaget også modstand.

LÆS OGSÅ: Minister hylder kønsforskelle mellem drenge og piger

Ifølge producenten bag de to kataloger, det internationale firma Top-Toy, er hensigten at gøre op med de klassiske kønsforestillinger og lade det være op til børnene at bestemme, hvad de vil lege med:

Vi har tidligere fået kritik for at fremstille drengene som de aktive og pigerne som passive og på den måde opretholde forestillingerne om kønnene. Vi vil vise et tidsvarende billede af den måde, børn leger på, og ikke putte dem i fastlåste gammeldags roller. Det skal bestemt ikke være ekstremt og skal ikke forstås som et kønspolitisk spørgsmål. Om drenge er kodet til at elske lyseblå og piger til lyserød, må være op til den enkelte at vurdere, siger kommunikationschef Anne Dorte Erstad Jørgensen.

LÆS OGSÅ: Piger og drenge opdrages meget forskelligt

Katalogerne har ifølge hende fået en meget positiv modtagelse for deres moderne fremstilling af leg.

Tidligere socialminister Benedikte Kiær (K) mener, at drenge lige så vel som piger kan lege med dukker, men at man skal adskille politik og legetøj:

De (legetøjsfirmaerne, red.) gør jo ikke noget uden, at de skal sælge varen, og jeg synes, det er plat at gøre det for at være politisk korrekt. Reklamerne skal være naturlige, og man skal ikke lave en konstrueret virkelighed. Piger elsker lyserød, så lad dog dem om det. Skal drenge og piger også have det samme hår og klædes kønsneutralt? Jeg synes, vi skal hylde forskellighed, siger hun.

Henrik Jensen, der er lektor ved Institut for Kultur og Identitet på Roskilde Universitet, mener, at de feminine fremstillinger af drengen kan give utilsigtede konsekvenser:

Det er det samme, som når børnehaverne vil eksperimentere med et neutralt køn. Det er ikke deres opgave, og det eneste, det gør, er, at det forvirrer børnene og giver dem identitetsproblemer. Hvis drenge vil lege med piger, er det helt fint, men firmaet skal ikke gå ind og problematisere de køn, vi har i dag. De kan ikke ændre på udgangspunktet og vende op og ned på det hele. Uanset, hvordan man vender og drejer det, er man født som enten dreng eller pige.

Kønssociolog Cecilie Nørgaard er i udgangspunktet begejstret over ideen om, at julekatalogerne stiller sig kritiske over for de traditionelle fremstillinger af kønnene:

Men måden, de gør det på, er problematisk, fordi man overkompenserer. Det har været deres ønske at bryde med forventningerne, og det går tabt i formidlingen. Det bliver for karikeret, og på den måde misvisende. Man kan sagtens vise drenge, der leger med en støvsuger, og piger, der leger med biler. Jeg tror ikke på, at det lykkes at få drenge til at være interesserede i en frisørbutik pakket ind i lyserød farve. De skyder helt sikkert sig selv i foden. Man skulle måske have et rum med ikke-kønnede farver, siger hun.

Cecilie Nørgaard er til gengæld positiv over for den diskussion, kataloget rejser:

Jeg tror til hver en tid, at det er godt, at der er tiltag, der åbner debatten. For på den måde, bliver vi opmærksomme på, at køn er kulturelt betinget, og den erkendelse gør os klar til at flytte forestillingerne.

LÆS OGSÅ: Tema: Drenge og piger