Kønsrollerne er tilbage på børneværelset

Tøj, legetøj og bøger målrettes i stigende grad efter barnets køn. Kønsforsker kalder det grotesk og et tilbageskridt, mens legetøjsforskerne mener, det er naturligt

Lego-klodser kan være med til at give børn en nemmere tilgang til Bibelens fortællinger. Med Bibel-bricks kan de nemlig få lov til at komme med deres bud på, hvordan de bibelske scener så ud.  -- Foto: Hanne Thomsen.
Lego-klodser kan være med til at give børn en nemmere tilgang til Bibelens fortællinger. Med Bibel-bricks kan de nemlig få lov til at komme med deres bud på, hvordan de bibelske scener så ud. -- Foto: Hanne Thomsen.

Drenge skal lave bål og fange haletudser. Pigerne derimod lærer om porcelænsmaling og prinsessekager. Drengene skal læse Klodshans, mens Tornerose er forbeholdt pigerne. Og så er der det med madlavning, rengøring og vasketøj. Det er naturligvis et anliggende for piger drengene spiller computer imens.

Under juletræet i år vil der ligge flere bøger målrettet til henholdsvis piger og drenge. Gyldendal er i butikkerne med to eventyrbøger til henholdsvis drenge og piger, Politikens Forlag er på banen med en drengebog respektiv en pigebog med inspiration til leg, og endelig har selvsamme forlag sendt håndbogen Frøken Flora på gaden, hvor der er gode råd om dyneluftning, pletfjerning og rengøring.

Det er grotesk. Udviklingen, vi har set med kønsopdelt børnetøj, ja, selv til babyer, slår nu igennem i litteraturen, og når bøgerne kommer ud i butikkerne og på bibliotekerne, ligger der en slags kanonisering af disse kønsstereotyper, siger lektor Karen Sjørup fra Roskilde Universitetscenter.

Ifølge professor på Danmarks Pædagogiske Universitet Dorte Marie Søndergaard har der i Danmark været en kraftig bølge, hvor drenge skal være drenge, og piger skal være piger. Den tendens slår også igennem hos de helt små børn, der går i børnehave, hvor forældre og pædagoger kommer til at understrege børnene som kønsforskellige både direkte og indirekte.

Det begynder tidligt, og risikoen er, at børnene får begrænset deres udfoldelsesmuligheder, specielt når mønstret gentages i andre sammenhænge livet igennem, siger Dorte Marie Søndergaard.

Hun og Karen Sjørup er enige om, at forlag, legetøjsfabrikanter og tøjproducenter afspejler nog-

le tendenser i tiden, men samtidig er de kommercielle kræfter med til at fastholde og forstærke kønsmønstrene gennem den meget målrettede markedsføring.

Måske synes nogle forældre, at kønnet blev undertrykt, da de selv var børn, og derfor mener de, at det er et udtryk for frisind at tillade at leve kønnet helt ud. Men det er en foruroligende tankegang, for den forudsætter, at der er en essentiel måde at være kvinde og mand på den findes jo ikke, siger Karen Sjørup, der dog hæfter sig ved, at der primært er tale om en æstetisering af børnene.

Selv piger i tylskørt har ofte varme bukser inden under og kan både klatre i træer og slå en proper næve i børnehaven. Dermed er der ikke samme disciplinering i kjolerne, som der var tidligere, siger Karen Sjørup.

Legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold bekræfter, at legetøj og bøger i dag i højere grad er opdelt efter børnenes køn men det er kun positivt, mener han.

Det er dejligt for børn, at de kan få lov at understøtte deres eget køn med litteratur og legetøj. Børnene udforsker jo også hinandens legetøj, og pigerne leger med biler og drengene med køkkenet. Den overdrevne fokus på ligestilling i 1970erne ødelagde kreativiteten og gjorde legen konform, siger Jørn Martin Steenhold.

Om bogen, hvor børnene sammen med Frøken Flora kan tjekke, hvor hurtigt de kan skifte sengetøj, og hvor drengene bliver tegnet som nogle, der ligger på gulvet og spiller computer, siger Jørn Martin Steenhold

Det er jo ikke virkelighed, men en narrativ bog, og den kan skabe debat mellem forældre og børn om arbejdsfordelingen i hjemmet.

dahl-hansen@kristeligt-dagblad.dk